Doel van het spel
Ervoor zorgen dat jij twee dezelfde, of drie willekeurige, onderwerpkaarten kan winnen.
Setup
Het schilderij wordt in het midden van de tafel gelegd. Iedere speler ontvangt één schilderspalet. De vier onderwerpfiches komen onderaan het schilderij te liggen. Een deler wordt gekozen. Die deelt elke speler 12 kaarten. In de eerste ronde zullen er vier kaarten overblijven. Die worden bovenaan het schilderij geplaatst. De vijf steunkaarten worden in een stapel gelegd, waar elke speler er vlot aan kan.
De overzichtkaarten gaan terug in de doos voor het basisspel.
Spelverloop
Iedere speler kiest twee onderwerpkaarten die met de andere speler worden geruild. De spelers leggen de kaarten open en zullen de onderwerpfiches per overeenkomstige kaart één niveau hoger leggen. De kaarten worden daarna geruild en op handen genomen.
De spelers voeren om beurten een actie uit, zij zullen een argument aanvoeren, of eerst een argument versterken én dan aanvoeren.
De deler kiest een kaart en legt die naast het schilderij rechts onderaan. Dan is het aan de volgende speler om een argument aan te voeren. We onderscheiden twee gevallen:
- Wanneer de speler een kaart wil spelen waarbij het niveaufiche hoger - dat argument is 'sterker' - is dan de laatst geplaatste kaart, en de kleur die de speler wil spelen deze beurt nog niet is gespeeld, dan legt hij die onderwerpskaart gewoon boven de voorgaande.
- Wanneer de speler een kaart wil spelen waarbij het niveaufiche lager of hetzelfde is - dat argument is 'zwakker' - dan de laatst geplaatste kaart, en de kleur die de speler wil spelen deze beurt nog niet is gespeeld, dan moet die eerst het onderwerp versterken. De speler moet er dan voor zorgen dat het onderwerpsfiche hoger komt te liggen dan de overeenkomstige kleur van de laatst gespeelde kaart. Per afgelegde kaart van het onderwerp dat de speler wil spelen, schuift de fiche één niveau hoger. De speler mag ook één - en precies één per beurt - hulpkaart hiervoor gebruiken, die dan geldt als een stijging van één niveau. De speler mag zelfs enkel en alleen één hulpkaart leggen, als die dan het aangevoerde onderwerp - de kaart dus - kan plaatsen boven de voorgaande. Daarna moet de speler nog een kaart kunnen plaatsen van het net versterkte onderwerp.
Dan is het de beurt aan de andere speler. Er zullen dus minimaal één kaart en maximaal vier kaarten kunnen liggen. Liggen er vier kaarten, of kan/wil de andere speler geen kaart meer spelen, dan eindigt de slag. De speler die de laatste kaart heeft gelegd, opent ook de volgende slag. Alle kaarten worden op een aflegstapel gelegd en eventueel gebruikte hulpkaarten komen in het spelersgebied. Een speler mag tijdens een ronde maximaal drie hulpkaarten gebruiken.
Een ronde eindigt wanneer een speler er in slaagt al zijn handkaarten af te leggen. De laatst afgelegde kaart wordt dan genomen en open onder het schilderpallet geplaatst in zijn spelersgebied. Deze speler wordt de nieuwe deler. Alle kaarten worden verzameld, geschud en iedereen ontvangt er opnieuw 12, er schiet nu één kaart minder over dan de voorgaande beurt. Alle onderwerpfiches gaan terug naar het eerste niveau, er worden kaarten geruild en een nieuwe ronde start.
Het spel eindigt wanneer een speler twee kaarten van dezelfde kleur onder zijn pallet heeft, of drie willekeurige.
Opmerking: in het geval dat het hoogste niveau (8) wordt bereikt en er worden onderwerpen versterkt, dan schuiven de andere omlaag in plaats van het versterkte omhoog. Op die manier blijft het mechanisme hetzelfde.
Variant
Wanneer een speler een steunkaart gebruikt, wordt gekeken naar de gespeelde onderwerpkaart. Elke kleur heeft een ander effect:
- Rood: de slag is direct gedaan en jij opent de volgende slag.
- Paars: na deze beurt kies je een onderwerpfiche (niet paars) en schuif je het één niveau omhoog.
- Geel: de gespeelde steunkaart telt als twee kaarten. Als er slechts één niveau moet versterkt worden, kan je geen steunkaart gebruiken.
- Groen: kies na deze beurt één onderwerpkaart, geef die aan de andere speler. Je moet nu een onderwerpkaart ontvangen van een andere kleur, indien mogelijk. Indien niet mogelijk ben je gewoon die kaart kwijt.
Materialen
The Yellow House bevat 35 kaarten van standaard formaat en kwaliteit. De onderwerpfiches zijn gemaakt van hout en hebben dezelfde kleur en hetzelfde icoontje als de bijhorende onderwerpkaarten. Daarnaast zijn er twee houten schilderspaletten: één voor elke speler. Het speelbord is een stoffen schilderij dat je eenvoudig kan oprollen. Alle materialen passen netjes in het compacte doosje.
De illustraties zijn bijzonder mooi en volledig in thema, met een stijl die duidelijk geïnspireerd is door de kunstwerken van Van Gogh en Gauguin.
Conclusie / Onze Mening
The Yellow House is een sfeervol en thematisch tweespelerspel. De regels zijn eenvoudig en kunnen bij een eerste potje wat vlak aanvoelen, maar hoe meer je speelt, hoe meer je merkt dat er degelijk wat tactiek achter schuilt. Vanaf dan wordt het een spannende mindgame.
Het regelboek had iets duidelijker mogen zijn, de manier van uitleggen komt soms warrig over. De toegevoegde variant is dan weer een leuke extra die zorgt voor meer afwisseling. Ook de materialen dragen sterk bij aan de beleving. Doordat een spel niet lang duurt, is The Yellow House ideaal wanneer je met twee even tijd hebt om een tactisch duel aan te gaan.
Wij vinden The Yellow House een tof, thematisch tweespelerspel dat regelmatig op tafel zal komen wanneer we zin hebben in een korte maar tactische uitdaging.
Overzicht
| Speelduur | 20 - 30 minuten |
| Aantal Spelers | 2 spelers |
| Moeilijkheidsgraad | Afhankelijk van de tegenstander |
| Voor wie? | Vanaf 8 jaar |
Wij danken Geronimo Games voor het ontvangen van een reviewexemplaar.
Onze mening is subjectief en op geen enkele wijze beïnvloed.