Nuns on the Run

De novices hebben kattenkwaad in hun hoofd en willen hun wensen ophalen. Zullen zij hierin slagen of zullen de zoekende nonnen hen eerst vinden?

Doel van het spel

Het doel van de novices is het ophalen van een sleutel, gaan naar de locatie van de wens en terugkeren naar hun slaapkamer zonder dat de nonnen hen onderweg vinden.

Het doel van de nonnen is om de novices zoveel mogelijk te onderscheppen en ervoor te zorgen dat zij hun wens niet kunnen terugnemen naar hun slaapkamer.

Setup

Het speelbord wordt in het midden van de tafel gelegd. De fiches worden naast het speelbord gelegd. De rondenfiche komt op '1' te liggen en het betrapt-fiche op '0'.

Bepaal wie de nonnen speelt. Deze speler(s) plaatst de nonnen in hun kamer en neemt de routekaarten en bewegingskaarten voor de nonnen, alsook een overzichtskaart. In een spel met zeven of minder spelers zal één speler beide nonnen besturen, in een spel met acht zullen dit twee spelers zijn.

De andere spelers zijn de novices. Zij ontvangen een novicefiche die geplaatst wordt op de overeenkomstige kamer, een wenskaart die geheim gehouden wordt, vier bewegingskaarten voor deze specifieke novice, een scherm en een vel van het notitieblokje en een overzichtskaart.

Spelverloop

Het doel van de novices is eerst en vooral naar de locatie gaan van de sleutel op de wenskaart, om dan naar de locatie van de wens te gaan én terug te keren naar hun startlocatie. Het doel van de nonnen is het onderscheppen van deze novices of ervoor te zorgen dat niemand terug op hun kamer is tegen de vijftiende ronde.

Een ronde wordt onderverdeeld in drie fasen. Eerst zijn de novices aan de beurt, daarna de nonnen en op het laatste wordt de rondenfiche vooruit gezet en gecontroleerd of er een speler - of spelers - is die gewonnen heeft.

Eerst mogen de novices bewegen. Zij kiezen één van de kaarten en zullen die openbaar maken. Zij bewegen hun fiches niet echt, maar zullen denkbeeldig tellen tot welke locatie zij kunnen komen. Op de kaarten staat duidelijk aangegeven hoever zij kunnen gaan en welke bonus, of straf, zij zullen krijgen bij de dobbelworp. Het is aangeraden dat de spelers niet naar het bord kijken omwille van het weggeven van hun locatie, maar dat zij gebruik maken van het kleinere mapje dat afgebeeld is op het scherm. De locatie wordt genoteerd, alsook de beweging die zij maken - Blijven Staan, Sluipen, Lopen of Rennen. In de eerste ronde mogen de novices deze beweging/kaart tweemaal gebruiken. De novices mogen initieel niet door deuren gaan met een afbeelding van een sleutelgat. Eens zij hun sleutel hebben, mogen zij wel door deze deuren. Wanneer ze een sleutel opnemen, noteren zij dat ook op hun blaadje.

Passeren zij een locatie waar een non hun kan zien, dan moeten ze daar het overeenkomstige fiche leggen, daar waar de non hun de laatste keer zou gezien hebben. Bewegen zij in een locatie waar een non staat, dan worden ze betrapt. Indien een novice betrapt wordt, wordt haar fiche - die nog steeds op de startlocatie ligt - omgedraaid en moet zij de kortste route nemen naar haar kamer, tot zolang de non haar kan zien. Eens de non haar niet meer ziet, mag de novice weer op zoek gaan naar haar wens, maar dan moet de fiche weer omgedraaid worden. De non neemt ook de eventueel gevonden wens van de novice af, dus zij moet terug gaan naar de locatie ervan, maar een sleutel neemt de non niet af. De novice duidt aan op haar blaadje dat zij betrapt is, en de markeerder wordt één stapje hoger gezet.

Na het bewegen moeten de novices rollen met een dobbelsteen. De waarde wordt opgeteld met de waarde van de kaart die ze gespeeld hebben. Is er op die afstand (= aantal stippen) een non, dan moeten zij een geluidsfiche plaatsen langs de kant van de non waar zij de novice zouden horen. Als er een gelijke afstand is over twee routes, dan kiezen de spelers waar zij de fiche plaatsen. Het is belangrijk om aan te geven langs welke kant de non de novice hoort.

In de tweede fase zullen de nonnen één voor één verplaatst worden. De speler kiest een routekaart voor elke non apart en beweegt die een aantal stippen van de ene zeshoek naar de andere. Een non kan Lopen of Rennen. Dit betekent drie of vier stippen stappen, of vijf of zes. Als men loopt mag er met een dobbelsteen worden geworpen om iets te horen, als men rent niet. Wanneer een non een nieuwe ruimte betreedt moeten de novices aangeven of zij gezien worden. Een novice kan weggestopt zitten achter een gordijn of een deur, maar niet achter bijvoorbeeld een bank, pilaar, boom of standbeeld. Als er een novice gezien wordt, mag de non van haar route afwijken om haar te betrappen en een preek te geven. Zie de gevolgen van betrapt hier eerder in de tekst. Een non mag ook van haar route afwijken als er een verdwijnfiche of geluidsfiche ligt. Als er geen fiches liggen bij de start van een beurt, dan moet de non de route volgen. Is zij hiervoor van haar route afgeweken, dan moet zij de kortste weg terugnemen naar die route.

Na die beweging worden alle fiches van het bord genomen en pas daarna wordt er per non eventueel gerold voor geluid. Iedere novice die zich op die afstand van die specifieke non bevindt, moet dat aangeven met een geluidsfiche.

Daarna wordt het rondenfiche één veld verder gezet.

Het spel eindigt wanneer een novice terugkomt op haar kamer, met haar geheime wens. Als dat meerdere spelers tegelijkertijd zouden zijn, wint de speler die het minst betrapt is. Indien nog gelijk, delen de spelers de overwinning.

De nonnen winnen als zij een aantal keer de novices betrappen gelijk aan het aantal spelers (= nonnen + novices). De nonnen winnen ook wanneer op het eind van ronde 15 geen enkele novice heeft gewonnen.

Varianten

De grootste variant zijn de zegeningen. Elke novice en non krijgt één van de beschikbare kaarten. Zij mogen deze kaart eenmaal gebruiken tijdens het spel om het effect ervan toe te passen.

Je kan de nonnenspeler wat makkelijker maken door het maximum aantal te verplaatsen stippen eentje minder te zetten.

Je kan de novices wat makkelijker maken door ze tijdens de ronde slechts eenmaal te laten bewegen - in plaats van de gebruikelijke tweemaal.

Je kan ook het aantal keer dat de nonnen de novices moeten betrappen verminderen.

Materialen

Nuns on the Run bevat een groot speelbord met daarop een duidelijke plattegrond van het klooster. Elke novice heeft een eigen spelerskleur, bijbehorende kaarten en een blad waarop de huidige locatie wordt genoteerd. De nonnen hebben eveneens kaarten en twee houten meeples.

Elke speler ontvangt een afdekscherm met aan de binnenzijde dezelfde plattegrond als op het speelbord, waardoor geheimhouding van locaties mogelijk is. Het spel bevat één houten dobbelsteen; wij voegen er graag extra dobbelstenen bij zodat elke novice zijn eigen dobbelsteen kan gebruiken.

Alle kaarten zijn van standaardformaat en degelijke kwaliteit, en er zijn voldoende spelershulpen aanwezig. De illustraties en iconografie zijn duidelijk, goed leesbaar en passen uitstekend bij het thema van het spel.

Conclusie / Onze Mening

Nuns on the Run is een spannend hidden movement spel dat draait om plannen, stiekem te bewegen en interactie tussen spelers. Het concept - waarbij enkele spelers de nonnen besturen en de anderen als novices proberen hun geheime wens te voltooien - zorgt voor een boeiende dynamiek waarbij iedereen actief betrokken blijft. Elke beurt voelt spannend aan, omdat je als novice constant moet nadenken over routes, bewegingen en het vermijden van de nonnen, terwijl de nonnen strategisch moeten inspelen op de acties van de novices.

Het spel weet de thematiek uitstekend over te brengen. Het bewegen door het klooster, het stiekem verzamelen van sleutels en wensen, en het risico om betrapt te worden, creëren een sterk narratief gevoel. Daarbij dragen het grote speelbord, de afdekschermen, de kaarten en de houten meeples bij aan een overzichtelijke en kwalitatieve spelervaring. 

De verschillende varianten, zoals het gebruik van zegeningen of het aanpassen van bewegingsmogelijkheden, bieden bovendien flexibiliteit om het spel zwaarder of lichter te maken, afhankelijk van het gezelschap of de gewenste moeilijkheidsgraad.

Nuns on the Run is een origineel, thematisch en interactief spel dat spanning en strategie perfect combineert. Het is vooral leuk voor groepen die genieten van tactische keuzes, samenwerking en een beetje kat-en-muisspel tussen de spelers. Voor ons is het een topper die regelmatig op tafel komt wanneer we zin hebben in een spel vol planning en verrassende momenten. We raden wel aan om met minstens 4 spelers te spelen.

Overzicht

Speelduur45 - 60 minuten
Aantal Spelers2 - 8 spelers
Moeilijkheidsgraad Gemakkelijk
Voor wie?Vanaf 10 jaar

Wij danken voor 999 Games het ontvangen van een reviewexemplaar.
Onze mening is subjectief en op geen enkele wijze beïnvloed.

1 views
Over ons

Welkom bij Spellendreef - dé plek waar bordspellen tot leven komen! 🎲✨

Ben je gepassioneerd door strategie, dol op dobbelen, of gewoon gek op gezellige spelavonden met vrienden en familie? Dan ben je hier aan het juiste adres! Op ons kanaal dompelen we je onder in de magische wereld van bordspellen. Van de klassiekers die iedereen kent en liefheeft tot de nieuwste hits en verborgen juweeltjes die wachten om ontdekt te worden.

Bij Spellendreef geloven we dat bordspellen meer zijn dan alleen een tijdverdrijf; ze zijn een manier om te verbinden, te leren, en natuurlijk, heel veel plezier te hebben.

Wat maakt ons uniek? Onze toewijding aan diepgaande en eerlijke spelrecensies, spannende unboxings, praktische speeltips en strategieën, en exclusieve specials.

🎲 Connecteer met ons op Sociale Media! 🌐

🎥 YouTube: Abonneer je op ons YouTube-kanaal voor boeiende recensies, unboxings en speelsessies.

📸 Instagram: Laat je inspireren door de foto's van onze bordspelmomenten op Instagram.

👍 Facebook: Volg onze pagina voor updates, discussies en leuke content.