
Doel van het spel
Zorg ervoor dat je het laatste monster bent dat overblijft, of vergaar 20 overwinningspunten.
Setup
Elke speler kiest een monster en het daarbijhorend monsterbord en standee. De levenschijf wordt op '10' gezet en de puntenschijf naar '0'. Het Tokyobord wordt in het midden van de tafel gelegd. De kaarten worden geschud en vormen een trekstapel. Er worden drie kaarten van deze stapel getrokken en boven het Tokyobord geplaatst. Er wordt een voorraad gemaakt van de energieblokjes en de dobbelstenen worden in de buurt gelegd. Een eerste speler wordt gekozen.
Spelverloop
De actieve speler gooit in zijn beurt de dobbelstenen. Hij mag die maximaal driemaal werpen, of een gedeelte daarvan. Na eventueel drie worpen gaan we verder naar de volgende stap.
De dobbelstenen worden dan gebruikt. Heeft een speler drie keer een getal geworpen, dan krijgt die de punten, overeenkomstig met dat getal. Gooit die speler echter nog meer dobbelstenen met dat getal, dan krijgt hij nog extra punten per geworpen dobbelsteen. De geworpen energie kan je inwisselen voor energieblokjes.
De klauwen zorgen ervoor dat je andere spelers schade toebrengt. In de eerste beurt kan dat echter nog niet, aangezien er nog geen monster in Tokyo zit. Wanneer een monster in Tokyo zit, brengt hij schade toe aan de andere monsters, bevindt het monster zich uit Tokyo, dan brengt dat monster schade toe aan het monster dat zich in Tokyo bevindt.
De hartjes zorgen ervoor dat je levenspunten bij krijgt. Opgelet, als het monster zich in Tokyo bevindt, dan ontvangt het monster voor deze geworpen waarden geen levenspunten. Een monster kan dus enkel op die manier genezen buiten Tokyo.
Daarna wordt eventueel Tokyo veroverd. Het monster dat zich daar bevindt en eventueel schade krijgt, kan beslissen om uit Tokyo te gaan. Opgelet: het monster mag enkel uit Tokyo gaan als het schade krijgt. De actieve speler gaat dan in Tokyo en ontvangt een overwinningspunt. In de eerste ronde zal het monster van de eerste speler in Tokyo gaan. Is een speler in staat om in het begin van zijn beurt nog in Tokyo te zijn, dan ontvangt die twee overwinningspunten. In een spel met twee spelers wordt aangeraden om één energieblokje te krijgen als je Tokyo inneemt, en eentje als je daar je beurt kan starten.
Daarna krijgt de speler de mogelijkheid om krachtkaarten te kopen met de verzamelde energieblokjes. Er zijn twee soorten kaarten. De ene soort moet je onmiddellijk gebruiken en zorgt voor een eenmalig effect. De andere soort moet je houden en zorgen voor passieve vaardigheden.
Nadien worden de dobbelstenen aan de volgende speler in wijzerzin gegeven.
Het spel eindigt wanneer een speler 20 punten behaalt, of wanneer diens monster het laatste is met levenspunten.
Materialen
Deze editie bevat 4 nieuwe personages waarmee je kan spelen. Deze worden voorgesteld door standees die groot en mooi vormgegeven zijn. Het kartonnen speelbord is vierkant en bevat een aangeduide plaats voor het karakter in Tokyo. De dobbelstenen zijn groot en de iconen zijn duidelijk zichtbaar. De kaarten hebben een standaardformaat en kwaliteit, met levendig artwork dat tot de verbeelding spreekt.
Conclusie / Onze Mening
King of Tokyo blijft een topper binnen de categorie familiespellen. De regels zijn eenvoudig genoeg om snel te begrijpen, maar het spel biedt tegelijk genoeg spanning en tactische keuzes om interessant te blijven, ook na meerdere speelsessies. Het evenwicht tussen geluk (dobbelstenen) en strategie - kaarten kopen, juiste momenten kiezen om Tokyo te verlaten of in te nemen - zorgt voor een dynamisch en meeslepend spelverloop.
Deze Origins voegt bovendien frisse personages toe met opvallende standees en kleurrijk artwork, wat het geheel nog aantrekkelijker maakt. Heb je echter al King of Tokyo (waarbij je tot zes spelers kan spelen), dan biedt deze Origins weinig meerwaarde. Heb je daarentegen nog geen King of Tokyo in je kast liggen, en bestaat je gezin uit vier of minder leden, dan is Origins zeker een goede keuze.
King of Tokyo Origins is een energiek, snel en toegankelijk dobbelspel dat gegarandeerd zorgt voor plezier aan tafel. Ideaal voor gezinnen en vriendengroepen die houden van een luchtige dosis competitie en chaos in monsterstijl.
Overzicht
Speelduur | 30 minuten |
Aantal Spelers | 2-4 spelers |
Moeilijkheidsgraad | Gemakkelijk |
Voor wie? | Vanaf 8 jaar |
Wij danken White Goblin Games voor het ontvangen van een reviewexemplaar.
Onze mening is subjectief en op geen enkele wijze beïnvloed.