
Doel van het spel
De meeste punten hebben op het einde van het spel
Setup
De drie stadsborden komen onder elkaar te liggen. De bovenste twee komen op een tray te liggen zodat die hoger liggen dan het onderste stadsbord. Alle districttegels komen op hun veld te liggen, alsook die van de 'shady dealer' of zwarte markt. Alle grondstoffen worden in de buurt gelegd.
Het statusbord komt naast de stadsborden te liggen. De twee stapels kaarten 'decree' en 'research' worden geschud en op de desbetreffende velden gedekt geplaatst. De vaardigheidstegels worden geschud en op de overeenkomstige velden geplaatst. Er worden drie voedselfiches genomen en in de bovenste drie rechtse plekken geplaatst onder 'City Needs'. Het zwarte fiche van de Cult komt op plek '0' te liggen van het scorespoor. De 'coffer' wordt in de buurt geplaatst.
Het 'Threat' bord wordt naast de stadsborden geplaatst, het 'threat' deck wordt geschud en naast dit bord gelegd. De 'trouble' fiches worden in de buurt van dit bord gelegd. De bovenste drie kaarten van het dek worden getrokken en gedekt gehouden. De 'Hidden Threats' fiche wordt op deze drie kaarten geplaatst. De speciale tegels 'Rubble' en 'Sea Beast' worden in de buurt van het bord geplaatst. De 20 cultist tokens worden in de trekzak gestopt.
De zes worker bladen worden open gelegd. De 'Councilor' bladen worden geschud en willekeurig verdeeld over de bladen. Een eerste speler wordt gekozen, die ontvangt het medaillon en mag als eerste een combinatie kiezen. Daarna is het aan de speler in wijzerzin. Wanneer iedereen een combinatie heeft, gaan de resterende terug in de doos. Iedere speler ontvangt dan de Seeker standee, worker tokens, influence fiches, scoremarkeerder en een fiche +50/+100 in diens kleur. In spelersvolgorde zullen de spelers hun scoremarkeerder plaatsen op het scorespoor. De startspeler op '1', de volgende op '2' enzovoort.
Iedere speler zal nu een aantal workers plaatsen op zijn worker blad. Dit aantal is afhankelijk van het aantal spelers - zie regelboek. Elke speler start het spel met drie munten en vier influence fiches. Sommige Councilors zorgen ervoor dat de setup afwijkt van deze regels. Die worden dan gevolgd.
Het vuurtorenbord wordt naast de stadsborden gelegd. De markeerder wordt onderaan het spoor gelegd. De vijf grotere 'site' tegels worden geschud en gedekt naast de vuurtoren geplaatst. De bovenste tegel wordt open gelegd.
Spelverloop
Het spel wordt gespeeld over vijf ronden. Elke ronde bestaat uit drie fasen die in volgorde moeten afgehandeld worden.
In de eerste fase: Sun's Rise, worden er twee kaarten van de 'decree' stapel getrokken en open gelegd. Spelers kunnen op één van deze kaarten stemmen doorheen het spel. Daarna worden er drie cultist tokens getrokken uit de trekzak. De nummers worden oplopend afgehandeld. Per token wordt gekeken in welke categorie van het 'Threat'-bord deze passen. Als daar nog geen kaart ligt, wordt er één getrokken en geplaatst. Als er reeds een kaart ligt, dan wordt daar een 'trouble' fiche op gelegd. Wanneer het aantal van deze fiches gelijk is aan de 'threat' van die kaart, wordt die geactiveerd. Wanneer er '0' staat wordt die kaart onmiddellijk geactiveerd. De cultist wordt dan op het genummerde stadsdeel geplaatst. Wordt er een cultistleider getrokken, dan worden de drie velden/categorieën geactiveerd alsof er een cultist werd getrokken voor elk veld. Dit token komt dan op het veld terecht op het statusbord. Wanneer de tweede leider zou getrokken worden, wordt de trekzak gereset. Alle cultisten die bij spelers zouden liggen, alsook alle cultisten die op het discard gedeelte liggen van het bord, en de twee leiders gaan terug in de trekzak. De enige cultisten die overblijven, zijn degene die in de stad zitten op dat ogenblik.
In de tweede fase van het spel 'Day's light' zullen de spelers acties uitvoeren met hun workers en seeker. Dit is het hoofdgedeelte van het spel.
Tijdens de beurt van een speler zal die speler eerst een worker plaatsen en daarna eventueel een boodschap uitvoeren. Die boodschap uitvoeren is optioneel.
Bij het plaatsen van een worker moet eerst gekeken worden of er belasting moet betaald worden. Dit staat aangegeven op de stadsborden en varieert van 0 tot 2. De belasting die betaald wordt, komt terecht in de coffer. Daarna mogen de spelers kiezen:
- Een cultist arresteren: dan moet de speler in een veld staan naast een cultist. De speler neemt dan het token en legt het bij hem. Je mag ook een cultist arresteren als je in een verschillend stadsdeel staat dan de cultist, als die locatie verbonden is met trappen.
- Eén van de acties op die plek uitvoeren. Dit is meestal het verkrijgen van goederen, of het omruilen ervan.
Er zijn twee soorten workers: je seeker en de rest. Je seeker is de enige die zich buiten de stad mag begeven en kan zich zetten op een hexagonaal veld. Op die manier kan die seeker bij de lichttoren staan, of bedreigingen uitschakelen.
Er zijn drie soorten locaties in het spel. Er zijn genummerde in de stad, hier mag één worker/seeker staan. De open gebieden onderaan. Hier mogen meerdere workers/seekers staan. Op de hexagonale vlakken mogen enkel seekers staan - behalve als je vaardigheden activeert die deze voor je andere workers beschikbaar maken.
Naast het verkrijgen en omruilen van goederen kan je ook nog:
- Stemmen op één van de wetsvoorstellen: je legt dan één van je influencefiches op de wet die je wil winnen;
- De stad opwaarderen: je betaalt de kost, ontvangt de overwinningspunten en draait de tegel van de locatie om. Je plaatst daar een influencefiche van jou op. Elke keer een tegenspeler op die locatie komt, krijg je de afgebeelde bonus.
- Het verdrijven van bedreigingen kan je enkel doen op een hexagonaal vlak. Je betaalt de kost en ontvangt de overwinningspunten en de kaart van de bedreiging.
Na het plaatsen van je worker en de eventuele acties die erbij horen, mag je ook nog een boodschap uitvoeren:
- Je kan een stadsnood vervullen. Hiervoor betaal je de grondstof en plaats je een influencefiche naast hetgene wat je betaald hebt op het bord van City Needs.
- Je kan ook de lichttoren helpen. Naast het spoor ligt normaal een kaart open met eventuele te betalen grondstoffen. Je betaalt de grondstoffen op één van de drie niveau's en verplaatst de markeerder zoveel plaatsen naar boven. Dit staat voor het bouwen van verdiepen op de lichttoren. Langs de ene kant zal je hiermee punten winnen en ervoor zorgen dat de cultisten minder punten ontvangen.
In de derde fase van de ronde 'Night's Fall' worden er punten uitgedeeld en het bord deels gereset.
Elke speler die een stadsnood heeft opgelost ontvangt twee overwinningspunten. Voor elke nood die niet opgelost is, wordt er een cultist token uit de trekzak getrokken en op de schuilplaats gelegd. Als dit de laatste ronde zou zijn, wordt - of worden - die cultisten direct geactiveerd (kaart trekken/threat fiche/...)
Daarna worden de stemmen afgehandeld. De wet met de meeste stemmen die gaat in voegen. De Councilor die de meeste stemmen hierop heeft, wordt de 'lead sponsor' of hoofdsponsor genoemd. De andere spelers die op deze wet hebben gestemd worden gewoon sponsors genoemd. Indien gelijkstand kiest de speler met de medaillon.
Daarna worden resterende cultisten in de stad geactiveerd net zoals dat gebeurde voordat de cultisten in de stad kwamen. Er wordt gekeken in welke categorie die vallen en er wordt een kaart getrokken/een fiche geplaatst enzovoort. Dan gaat de cultist van het bord. Wanneer er schade wordt toegediend aan de lichttoren komt er een troublefiche op de lichttoren. Voor elke fiche op het bord gaat de markeerder één veld naar beneden. Wanneer de markeerder onder '0' zou gaan, wordt er een threat kaart getrokken en gedekt bij de hidden threats geplaatst. Wanneer alle schade uitgevoerd is, ontvangt de sekte een aantal punten rechts van deze markeerder.
Daarna wordt de lichttoren verder gebouwd. De spelers tellen eerst de stippen waar hun influence token bij elkaar op. Dit getal wordt vermenigvuldigd met het getal links van de markeerder op de lichttoren. Eens alle overwinningspunten genomen zijn, wordt de sitekaart afgelegd en wordt er een nieuwe omgedraaid. Indien er geen meer zouden zijn, is het spel afgelopen.
Daarna gaan de workers terug naar de spelers. De medaillon wordt doorgegeven naar de volgende speler in wijzerzin en die speler wordt de startspeler voor de volgende ronde. Al het geld gaat uit de coffer en naar de algemene voorraad.
Na vijf ronden stopt het spel en volgt er nog een scoregedeelte.
Elke wet die een voordeel heeft op het einde van het spel wordt uitgevoerd. De hidden threats worden getoond en de sekte krijgt de punten rechtsonder afgebeeld op de kaarten.
De Councilor met de meeste punten wint het spel. Als de sekte de meeste punten heeft, wint de speler die het meeste heeft meegedaan met de sekte. Als er niemand zou meegedaan hebben, wint de sekte en verliezen alle spelers.
Wanneer gelijkstand worden volgende stappen doorlopen:
- De sekte wint alle gelijkstanden;
- De gelijkspelende speler die de patron is van de meeste plaatsen in de stad wint;
- Degene die meeste grondstoffen over heeft wint;
- Indien nog steeds gelijkstand, delen de spelers de overwinning.
Materialen
De materialen van Kinfire Council zijn uitstekend. Het speelbord bestaat uit drie niveaus die ook echt in hoogte van elkaar verschillen, wat meteen een indrukwekkend effect geeft op tafel. Alle borden en kaarten zijn duidelijk vormgegeven en van goede kwaliteit. De acrylstandees en fiches zien er prachtig uit. Het artwork is ronduit schitterend: het universum van Kinfire wordt op een meeslepende manier tot leven gebracht en die stijl wordt overal consequent doorgetrokken. De iconografie vraagt in het begin wat gewenning, maar is consistent toegepast op alle onderdelen, waardoor alles al snel vanzelfsprekend aanvoelt.
Conclusie / Onze Mening
Kinfire Council is een indrukwekkende en thematische worker placement dat strategie, samenwerking en dreiging mooi met elkaar verweeft. Het voelt groots aan door de meerlaagse stadsborden, de dreiging van de cultisten en de constante afweging tussen het helpen van de stad of het nastreven van je eigen doelen. Elke beslissing heeft gewicht, en dat zorgt ervoor dat je van begin tot eind betrokken blijft.
De regels zijn uitgebreid en vragen wat tijd om in te komen, maar eens het spel loopt, merk je hoe goed alles in elkaar klikt. De verschillende acties - stemmen op wetten, dreigingen bestrijden, de lichttoren bouwen - geven spelers meerdere wegen naar punten en voldoening. Bovendien maakt de aanwezigheid van de cultisten en de mogelijkheid dat zij winnen het geheel net dat tikkeltje unieker en spannender.
Visueel is Kinfire Council een parel: de materialen en het artwork tillen de beleving echt naar een hoger niveau. Voor spelers die houden van complexe, thematische bordspellen met veel keuzes en interactie, is dit absoluut een titel om te ontdekken. Een spel dat hopelijk nog vaak op onze tafel verschijnt, bij voorkeur met drie of vier spelers.
Overzicht
Speelduur | 90-120 minuten |
Aantal Spelers | 2-6 spelers |
Moeilijkheidsgraad | Gemiddeld |
Voor wie? | Vanaf 14 jaar |
Wij danken Incredible Dream Studios voor het ontvangen van een reviewexemplaar.
Onze mening is subjectief en op geen enkele wijze beïnvloed.