Doel van het spel
Na drie ronden de meeste punten hebben.
Setup
Het scorebord wordt in het midden van de tafel gelegd. De scoresteen van alle spelers komt op '0' te liggen van het scorespoor. Een lichtbruine steen komt op het beloningsspoor met de pijl. De andere komt op veld '1' van het rondenspoor. De vier puntentegels worden gestapeld in het midden van het scorebord.
Het gereedschapsbord wordt naast het scorebord geplaatst. Van de gereedschapstegels worden er eventueel een aantal tegels uit het spel gehaald in functie van het aantal spelers. Bij twee spelers gaan alle tegels met 3 of 4 spelerssymbool uit het spel, met drie spelers enkel degene met 4, en als je met vier speelt doe je geen tegels uit het spel. De tegels die nog in het spel zijn worden open op het gereedschapsbord geplaatst. Met drie of vier spelers zijn er maximaal twee tegels per veld. De tegel met de hoogste puntenwaarde komt in dat geval bovenop te liggen.
De materiaalkaarten worden gesorteerd op kleur. De houten elementen worden gesorteerd op kleur en vorm. Bij twee spelers worden er vier lijsten per kleur uit het spel gehaald, met drie spelers zijn dit er twee en met vier spelers wordt met alle lijsten gespeeld.
Iedere speler neemt een spelersbord - vloertableau - in de kleur overeenkomstig met zijn scoresteen. Er wordt gekozen om met de A of B kant te spelen. Iedere speler neemt dan één verbinder en legt die in het midden van zijn vloertableau.
Neem de starthandkaarten en leg de kaart die vijf paren toont naast het scorebord. De andere vier worden geschud en elke speler ontvangt er één. Speel je met minder dan vier, dan plaats je de resterende ook naast het scorebord.
Een eerste speler wordt gekozen.
Spelverloop
Intarsia duurt drie ronden en elke ronde is onderverdeeld in drie fasen.
Eerst en vooral is er de voorbereidingsfase. Hier neemt iedere speler de 10 materiaalkaarten die op zijn starthandkaart staan. In latere ronden kan het zijn dat een speler nog kaarten over heeft van de vorige ronde. Wanneer de kaarten genomen zijn, wordt de starthandkaart naast zijn spelersbord gelegd.
De tweede fase is de bouwfase. De startspeler begint, in ronde twee en drie begint de speler die als laatste gepast heeft. Het spelverloop gaat in wijzerzin. De actieve speler voert een bouwfase uit, of past. Wanneer die past stapt die uit de ronde. Wanneer die bouwt worden de volgende stappen doorlopen:
- Betalen voor het houten element. Elk soort houten element heeft een verschillende kost. Die kost kan je vinden in de tabel in het regelboek en op de achterzijde ervan. Je kan een jokerkaart gebruiken voor elk type materiaalkaart. Je mag ook twee kaarten betalen om één kaart van eender welke kleur te vervangen.
- Het element bouwen. De speler voegt het houten element toe aan zijn vloertableau. Hierbij moet het houten element grenzen met minstens één ander houten element. De lijsten moeten overeenkomen met de kleur op het spelersbord. Middenstukken, kernen en tafels mogen worden toegevoegd wanneer de gespeelde kaarten overeenkomen met de lijst waarin men ze plaatst.
- Indien mogelijk een gereedschapstegel verdienen. De speler controleert na het bouwen of er aan de voorwaarde wordt voldaan van één van de beschikbare gereedschapstegels. Dan neemt hij die en legt die open naast zijn spelersbord. Daarna worden er punten gescoord. Hij krijgt de punten van de tegel zelf, en de punten van elke tegel van die gereedschapssoort. De scoresteen wordt dan verplaatst. Als een speler een tegel vergeet te nemen, dan mag hij dit doen in zijn volgende beurt, en kan zo meer dan één tegel nemen. Voor het afhandelen van de score moet de volgorde aangehouden worden zodat hij precies de tegel heeft genomen in zijn vorige beurt.
- Indien van toepassing nieuwe materiaalkaarten nemen in functie van het geplaatst element. Als een stapel op zou zijn, mag een kaart van een andere stapel gekozen worden.
Wanneer een speler geen bouwactie kan of wil uitvoeren, dan zal die passen. Hij legt zijn starthandkaart in het gebied naast het scorebord, legt kaarten af tot hij er nog drie over heeft en slaat de rest van de ronde over.
Wanneer iedereen heeft gepast gaan we over naar de eindfase en scoren spelers punten voor de verbinders op hun spelersbord. Op het einde van ronde één krijg je één punt per verbinder, in ronde twee zijn dit twee punten en in de derde ronde zijn dit er drie. De rondensteen wordt dan ook naar het volgende veld verplaatst. Als die steen al op drie stond eindigt het spel. In elk ander geval kiest de speler die als laatste heeft gepast één van de vijf starthandkaarten en legt die voor hem neer. In wijzerzin kiezen alle spelers zo'n kaart en gaan we terug naar de eerste fase - van de volgende ronde.
Het spel eindigt na drie ronden en elke speler krijgt nog punten voor zijn versieringen:
- Bestaat die uitsluitend uit één lijst, dan krijgt die één punt;
- Voor elke lijst en middenstuk, krijgt die er drie;
- Voor elke lijst, middenstuk en kern krijgt die er zeven;
- Voor elke lijst, middenstuk, kern en tafel krijgt die er twaalf.
De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijkstand wint de speler met de meeste gereedschapstegels. Indien nog gelijkstand wordt de overwinning gedeeld.
B-kant
Men kan ook kiezen voor de B-kant van de spelersborden. Hierop staan nu planten waar met niet op kan bouwen. We zien aan de uithoeken dat de verbinders een bepaalde kleur hebben. De kaarten waarmee je de verbinder koopt moeten van die kleur zijn. Je kan nu extra punten scoren als je de velden met planten vult met zowel versieringen als verbinders aan de hoeken.
Materialen
De speelstukken van Intarsia zijn prachtig uitgevoerd in hout. De verschillende onderdelen passen mooi in elkaar en vallen op door hun gevarieerde kleuren. Ook aan het opbergen is gedacht: de doos bevat een degelijke insert waarin alles netjes een plaats krijgt.
De kaarten zijn van het miniformaat, van goede kwaliteit en sluiten perfect aan bij het thema. Het spelersbord is gemaakt van stevig karton en toont duidelijk aangegeven plaatsen voor alle speelstukken. Ook het scorebord en het gereedschapsbord zijn uitgevoerd in stevig karton, volledig thematisch vormgegeven en voorzien van heldere aanduidingen om zowel het materiaal als de score en de ronde overzichtelijk bij te houden.
De pionnen zijn van hout gemaakt, telkens in de kleur van de speler.
Conclusie / Onze Mening
Intarsia is een sfeervol puzzelspel waarin planning, timing en efficiënt bouwen centraal staan. Het spel combineert duidelijke regels met interessante keuzes: wanneer bouw je nog verder en wanneer pas je om een voordeel te behouden voor de volgende ronde? De afweging tussen materiaalbeheer, het plaatsen van houten elementen en het binnenhalen van gereedschapstegels zorgt voor een boeiende spanning doorheen de drie ronden.
Wat Intarsia extra laat schitteren, zijn de prachtige componenten. De houten speelstukken, die mooi in elkaar passen en in verschillende kleuren zijn uitgevoerd, geven het spel veel uitstraling en maken het bouwen bijzonder visueel.
De B-kant van de spelersborden voegt bovendien een extra uitdaging toe. Door de beperkingen en extra scoringsmogelijkheden verhoogt deze variant de herspeelbaarheid aanzienlijk en is ze ideaal voor spelers die het basisspel onder de knie hebben en op zoek zijn naar meer diepgang.
Intarsia is een elegant en toegankelijk puzzelspel met mooie materialen, tactische keuzes en voldoende variatie om meerdere keren op tafel te komen, zowel voor casual spelers als voor wie graag net dat tikkeltje meer uitdaging zoekt.
Overzicht
| Speelduur | 40 - 60 minuten |
| Aantal Spelers | 2 - 4 spelers |
| Moeilijkheidsgraad | Gemakkelijk |
| Voor wie? | Vanaf 10 jaar |
Wij danken 999 Games voor het ontvangen van een reviewexemplaar.
Onze mening is subjectief en op geen enkele wijze beïnvloed.