Hooky

Kom te weten welke leerlingen er in de lokalen zitten van de andere spelers en onthul de identiteit van de spijbelaars. Scoor op die manier de meeste punten en win het spel in Hooky!

Doel van het spel

Uit je klas zijn er enkele kinderen aan het spijbelen. Het is aan jou om te weten te komen welke kinderen dit precies zijn, aangezien niemand op tijd komt. Je scoort punten door te achterhalen wie deze drie zijn, en je scoort punten door te achterhalen welke kinderen er bij de andere spelers zitten. Degene met de meeste punten wint het spel.

Setup

De rondekaarten worden zo geplaatst dat '1' bovenaan ligt en '6' onderaan. De startspeler wordt gekozen en ontvangt deze kaarten.

De setup is afhankelijk van het aantal spelers. Hieronder staat de setup voor een spel met vier spelers.

Elke speler krijgt een werkblad, potlood en een spelerscherm. De 26 letterkaarten worden geschud. Elke speler krijgt er vijf en ze houden deze geheim. Er worden drie kaarten gedekt  in het midden van het speelgebied. Deze drie kaarten noemen we de speelplaats. De overige drie kaarten worden in de buurt geplaatst. Deze drie kinderen zijn degene die aan het spijbelen zijn.

Voor een driespelerspel ontvangen alle spelers zeven kaarten en worden er twee gedekt op de speelplaats gelegd. Na ronde 1 en 2 wordt er één van deze kaarten open gelegd.

In een vijfspelerspel krijgt iedere speler vier kaarten. De rest van het spel verloopt identiek als dat met een vierspelerspel. 

Spelverloop

De namen van de kinderen stellen eigenlijk 1 van de 26 letters van het alfabet voor. Grofweg moeten de spelers op zoek gaan naar de drie letters die naast het speelgebied liggen.

Elke speler zal, beginnende bij de startspeler, een hint geven. Deze hint bestaat uit een vijfletterwoord, en een getal. Dit getal duidt aan hoeveel van de vijf letters het woord bevat. Komt een letter meerdere keren voor in het woord, dan tellen deze ook mee. 

Daarna start de eerste van zes ronden, beginnende met de startspeler en verder in wijzerzin.

In een beurt zal de actieve speler - de speler met de marker - een andere speler aanduiden. De actieve speler zegt - en spelt - een woord. De ondervraagde speler duidt met een getal aan hoeveel overeenkomstige letters die op handen heeft. Alle spelers kunnen deze hint gebruiken. Daarna wordt de marker doorgegeven en is het aan de volgende speler.

Na de eerste volledige ronde, mogen de spelers nog een extra actie uitvoeren. Eén keer per beurt, voor of na de ondervraging, mogen spelers één kaart uit hun handen kenbaar maken. Deze kaart komt open te liggen voor de rest van het spel. Die speler mag dan één kaart bekijken van de hand van een andere speler. De getroffen speler geeft zijn kaarten gedekt door en hoeft niet te weten naar welke kaart de actieve speler kijkt. Nadien geeft de actieve speler de kaarten terug aan de desbetreffende speler.

Na de eerste, tweede en derde ronde, wordt er telkens één kaart van de speelplaats open gelegd. Na elke ronde draait de startspeler de bovenste kaart van de rondestapel om, om aan te duiden welke de huidige ronde is.

Na de vierde, vijfde en zesde ronde moeten de spelers gokken welke drie kaarten apart liggen - dus van de spijbelaars.

Na de zesde ronde eindigt het spel. Elke speler noteert op zijn blad de namen van de spelers en de letters die deze spelers zouden hebben. Nadien gaan we over naar de puntentelling. 

Voor elke spijbelaar die een speler correct heeft gegokt na ronde 4 en 5, ontvangen de spelers vijf punten. Wie correct heeft gegokt na de laatste ronde, scoort tien punten. Spelers score één punt per correcte letter zij geraden hebben in de hand van een andere speler. Zij scoren een extra punt als zij de volledige hand van een andere speler correct raden.

De speler met de hoogste score wint het spel, indien gelijkspel wint de speler die het vroegst een spijbelkaart kon raden. Indien opnieuw gellijkspel wint de speler die het vroegst de meeste spijbelkaarten heeft onthuld. Indien nog steeds gelijkspel, wint de speler die de minste kaarten heeft onthuld.

Materialen

Hooky wordt geleverd met een handig werkblok waarop spelers hun deducties kunnen bijhouden, 26 letterkaarten van degelijke standaardkwaliteit en een houten marker. De kaarten zijn voorzien van eenvoudige, kinderlijke illustraties die meteen opvallen. Hoewel de art eerder speels en luchtig oogt, staat dit in contrast met de serieuze denkoefening die het spel eigenlijk vraagt.

Conclusie / Onze Mening

Hooky oogt op het eerste gezicht luchtig door het kinderlijke thema en de vrolijke illustraties, maar laat je daar niet door misleiden: dit is een pittig deductiespel. Het spel vraagt dat je goed luistert, verbanden legt en vooruitdenkt om de juiste letters te achterhalen. De spelregels lijken misschien wat onoverzichtelijk bij de eerste lezing, maar al spelend vallen de puzzelstukjes snel op hun plaats.

De ervaring verschilt bovendien naargelang het aantal spelers: met meer spelers heb je minder kaarten op hand, wat het makkelijker maakt om elkaars letters te achterhalen, maar tegelijk wordt de puzzel complexer omdat er meer informatie tegelijk circuleert. Dit houdt het spel mooi in balans.

Wij zien Hooky vooral als een ideaal afsluitend spel voor een spelavond: niet te lang, maar toch uitdagend genoeg om je brein nog even te laten kraken. Het is toegankelijk qua spelverloop, maar de deductie zelf is uitdagend en bevredigend wanneer je het juiste spoor te pakken krijgt.

Overzicht

Speelduur45-60 minuten
Aantal Spelers3-5 spelers
Moeilijkheidsgraad Matig
Voor wie?Vanaf 14 jaar

Wij danken Rio Grande Games voor het ontvangen van een reviewexemplaar.
Onze mening is subjectief en op geen enkele wijze beïnvloed.

60 views
Genre: Deduction , Word Game
Publishers: Rio Grande Games
Over ons

Welkom bij Spellendreef - dé plek waar bordspellen tot leven komen! 🎲✨

Ben je gepassioneerd door strategie, dol op dobbelen, of gewoon gek op gezellige spelavonden met vrienden en familie? Dan ben je hier aan het juiste adres! Op ons kanaal dompelen we je onder in de magische wereld van bordspellen. Van de klassiekers die iedereen kent en liefheeft tot de nieuwste hits en verborgen juweeltjes die wachten om ontdekt te worden.

Bij Spellendreef geloven we dat bordspellen meer zijn dan alleen een tijdverdrijf; ze zijn een manier om te verbinden, te leren, en natuurlijk, heel veel plezier te hebben.

Wat maakt ons uniek? Onze toewijding aan diepgaande en eerlijke spelrecensies, spannende unboxings, praktische speeltips en strategieën, en exclusieve specials.

🎲 Connecteer met ons op Sociale Media! 🌐

🎥 YouTube: Abonneer je op ons YouTube-kanaal voor boeiende recensies, unboxings en speelsessies.

📸 Instagram: Laat je inspireren door de foto's van onze bordspelmomenten op Instagram.

👍 Facebook: Volg onze pagina voor updates, discussies en leuke content.