Eldur

Eldur is een coöperatief spel waarin je samen het eiland moet redden en de vulkaan moet zien te temmen.

Doel van het spel

Een vulkaan bedreigt het eiland. De spelers moeten coöperatief zoveel mogelijk elementen van het eiland evacueren.

Setup

Bij de spellen van de Nordic Heritage collectie is het een traditie de doos mee te integreren als spelelement, en dat is bij deze niet anders.

De doos wordt opgengeplooid. De harmonietracker wordt op de startpositie van het balansspoor geplaatst. Let op, dit is de binnenkant van de doos. Alle vulkaantegels leggen we gedekt in de doos. De 'Incident'-kaarten leggen we rechts van de doos. De rechterkant van de binnenkant van de doos is voorzien als aflegstapel.

Er zijn verschillende setupkaarten en je kiest er eentje. Voor je eerste spel kies je best de eerste kaart. Deze stijgen namelijk in moeilijkheid. Je plaatst de verschillende spelelementen zoals getoond op de kaart. Daarna plaats je de grotere meeples op hun startpositie - dit zijn de paarse, witte en oranje meeples. Na de setup zouden er tien schapen, voeding en mensen op het bord moeten staan. De resterende vijf plaatsen we naast het bord. Als er nieuwe terreintegels op het bord moeten komen, hebben deze een gele frame.

De grote en kleine scheur worden uit de vulkaankaarten gehaald. Daarna worden deze geschud. Er worden tien kaarten hiervan getrokken en apart gelegd. Daarna worden er nog eens vier getrokken en de grote of kleine scheur (afhankelijk van de setupkaart) wordt tussen deze vijf kaarten geschud. Daarna worden de tien kaarten die apart lagen op deze stapel gelegd. Deze vijftien kaarten worden dan gewoon volledig op de resterende kaarten geplaatst en deze vormt dan in zijn geheel de trekstapel die we links plaatsen van de doos. We zorgen er ook voor dat er ruimte is voor een aflegstapel.

De oceaantegels worden in elkaar gepuzzeld en de boot wordt op zijn startpositie geplaatst. Het opslagbord wordt op zijn plaats gelegd. De markers komen op plek '6' voor de schapen, mensen en goederen. We merken op dat de voorraad van de boot rechts op het bord afgebeeld staat.

Daarna wordt het activatiebord naast het speelgebied gelegd. De activatiekaarten worden geschud en op het bijhorende veld geplaatst. Alle resterende tegels en de twee houten activatiemarkers worden in de buurt gelegd.

Er wordt willekeurig een speler gekozen die het eerste spelersbord krijgt. Daarna krijgen de spelers in wijzerzin opvolgend nummers 2, 3 en 4. Er wordt een activatiekubus in de kleur van elke speler op het activatiebord geplaatst.

Elke speler ontvangt zeven activatiekaarten gedekt. Op dit ogenblik is het belangrijk dat je begrijpt hoe een spelbeurt in elkaar zit. Tijdens een beurt zal je één van de figuren - Seeker, Sheep Herder, Gatherer of de Knerrir (boot) - activeren. De activatiekaarten bestaan uit twee velden. Je moet op je spelersbord drie kaarten plaatsen: links, midden en rechts. De linkse kaart moet overeenkomen met de rechtse kaart van de speler links van jou. Jouw rechtse kaart moet overeenkomen met de linkse kaart van de speler rechts van jou. De kaart in het midden moet overeenkomen met de middelste kaart van een andere speler. Je kan enkel een figuur activeren wanneer deze overeenstemmen met de kaarten van de andere spelers. Dit is van belang tijdens het spelen.

De speler met het hoogste nummer begint met het plaatsen van drie activatiekaarten op zijn spelersbord. Daarna is het aan de speler links van hem. Die probeert om de rechtse kaart te matchen met de linkse kaart van de voorgaande speler, en in het beste geval, ook de middelste kaart. Zo gaat het even door, tot wanneer iedereen drie kaarten heeft geplaatst. De overige vier houden we geheim. De kaart waarbij er vier kleuren zijn afgebeeld, zijn jokers.

De speler met het laagste nummer begint het spel. Die ontvangt de 'actieve speler'-marker.

Spelverloop

Tijdens zijn beurt zal de actieve speler een bepaald aantal acties, steeds in dezelfde volgorde en sommige optioneel, volgen.

Eerst en vooral mag de speler het Albingi bord activeren, dit is een optionele actie. Elke speler mag zijn leidersactie slechts eenmaal per spel activeren en mag een extra actie uitvoeren. Deze acties staan beschreven in het regelboek, maar de iconografie is ook duidelijk genoeg om de betekenis te achterhalen.

Daarna trekt de speler een incident - of event - kaart. Er is een witte en een zwarte kant. Als de speler twee of meer witte kaarten heeft op zijn spelersbord, dan wordt die kant geactiveerd. In het geval dat er twee of meer zwarte kaarten zijn, wordt die kant geactiveerd. Deze kaart komt met die zijde onder het schild te liggen en wordt actief tot wanneer de actieve speler de volgende keer opnieuw actief wordt. Deze kaart heeft een invloed op alle spelers. Als er een bliksem op afgebeeld is, wordt het effect onmiddellijk uitgevoerd en op de aflegstapel gelegd, net zoals wanneer een kaart inactief zou worden.

Na deze actie activeert de actieve speler twee activatiekaarten. Hij kiest zijn meest rechtse kaart met de meest linkse van de speler rechts van hem, of hij kiest de meest linkse kaart en de meest rechtse van de speler links van hem, of hij kiest zijn middelste kaart met de middelste van een andere speler. De kaarten worden dan afgelegd en de actie uitgevoerd. Met de actie wordt één van de helpers op het eiland geactiveerd. Een speler mag tot tweemaal toe een actie uitvoeren. Hij mag hierbij dezelfde helper activeren. Het kan zijn dat een speler geen actie kan uitvoeren, wegens kaarten die niet overeenstemmen en gebruikt zijn actie dan om de kaarten te herschikken.

De helpers op het eiland hebben een standaardbeweging van zes, en steeds orthogonaal. De helpers kunnen niet doorheen bepaalde gebieden en als ze een niveau stijgen verliezen ze een extra bewegingspunt. De bewegingspunten kunnen doorheen het spel nog zowel positief als negatief beïnvloed worden. Het is de bedoeling dat de helpers zoveel mogelijk goederen van het bord verzamelen. De seeker kan enkel mensen nemen, de herder schapen en de verzamelaar enkel voeding. Het schip kan alles nemen, maar enkel vanuit de haven. In elke haven kan de Knerrir verschillende goederen in zijn ruim plaatsen. In de ene kan die mensen laden, in de andere voedsel, en de derde schapen. In de vierde, op het eiland zelf, kan die alle goederen uitladen en voor elk fiche dat hier terechtkomt, wordt de balans eentje naar de goede kant opgeschoven. Als er aan de winvoorwaarden wordt voldaan die op de setup-kaart staan, dan winnen de spelers het spel. Wanneer één van de verzamelaars gedood wordt, of die wordt omringd door gebied dat niet toegankelijk is - zoals lava - dan verliezen de spelers onmiddellijk het spel.

Wanneer er nog één meeple overschiet, wordt het einde van het spel ook ingezet. Als de harmonietracker meer richting de mensen is, winnen de spelers, indien omgekeerd verliezen de spelers, en als die op het midden eindigt is er een gelijkspel.

Wanneer het einde van het spel nog niet ingezet is, trekt de actieve speler een vulkaankaart en voert de afgebeelde acties uit. Deze kunnen lava laten stromen, aardbevingen activeren en nog meer vulkanisch onheil. De vulkaantegels moet je zo plaatsen dat de lava moet kunnen blijven stromen en steeds verbonden zijn. Wanneer een fiche door lava wordt bedekt, zal de balans op het harmoniespoor eentje opschuiven richting de vulkaan. Het kan ook zijn dat er een nieuwe lavabron op het bord geactiveerd wordt, volgende de setup-kaart, en hierdoor zal het spel ook sneller gaan.

Daarna vult de actieve speler zijn spelersbord aan met de kaarten in zijn hand. Daarna trekt die bij tot vier kaarten. Daarna doet eventueel de volgende speler in wijzerzin hetzelfde, en zodoende elke speler die een kaart kwijt is deze beurt. De actieve spelerfiche wordt dan gegeven aan de volgende speler in wijzerzin.

Het spel kan eindigen op verschillende manieren. De spelers winnen wanneer aan de winstvoorwaarden wordt voldaan, of wanener er nog één meeple is en de balans leunt meer aan de spelerskant dan de vulkaankant. De spelers verliezen het spel wanneer aan de verliesvoorwaarden wordt voldaan, wanneer er één meeple is en de balans slaat meer door naar de vulkaankant, als er één van de dorpen overspoeld wordt met lava, als één van de helpers onder lava komt te liggen of niet meer naar zijn dorp kan gaan.

Materialen

Bij Eldur is de doos zelf onderdeel van het spel. Een klein nadeel is dat het speelbord tijdens het spelen soms iets omhoog komt. Wij losten dit op door dubbelzijdige tape te gebruiken, zodat het speelbord stevig op zijn plaats bleef. De componenten bestaan uit kleine kaarten en tegels van goede kwaliteit. De diverse houten spelelementen in verschillende vormen en kleuren. De illustraties passen perfect bij het thema en zijn bovendien erg mooi uitgevoerd.

Conclusie / Onze Mening

Eldur is een coöperatief spel waarin spelers samenwerken om zoveel mogelijk elementen van een eiland te evacueren voordat een vulkaan uitbarst. Het spel is uitdagend, vooral door het unieke activatiekaartsysteem waarbij spelers hun zetten zorgvuldig moeten afstemmen op die van hun medespelers. Dit mechanisme zorgt voor interactie en planning, waardoor elke beurt telt.

Het spel biedt een mooie balans tussen uitdaging en speelplezier, en de kwaliteit van de materialen en het ontwerp dragen bij aan een prettige spelervaring. Eldur is een aanrader voor spelers die houden van coöperatieve spellen met strategische diepgang en een sfeervolle presentatie.

Overzicht

Speelduur30 - 90 minuten
Aantal Spelers2- 4 spelers 
Moeilijkheidsgraad Gemakkelijk
Voor wie?Vanaf 8 jaar

Wij danken Gamia Games voor het ontvangen van een reviewexemplaar.
Onze mening is subjectief en op geen enkele wijze beïnvloed.

24 views
Genre: Card Game , Medieval
Publishers: Gamia Games
Over ons

Welkom bij Spellendreef - dé plek waar bordspellen tot leven komen! 🎲✨

Ben je gepassioneerd door strategie, dol op dobbelen, of gewoon gek op gezellige spelavonden met vrienden en familie? Dan ben je hier aan het juiste adres! Op ons kanaal dompelen we je onder in de magische wereld van bordspellen. Van de klassiekers die iedereen kent en liefheeft tot de nieuwste hits en verborgen juweeltjes die wachten om ontdekt te worden.

Bij Spellendreef geloven we dat bordspellen meer zijn dan alleen een tijdverdrijf; ze zijn een manier om te verbinden, te leren, en natuurlijk, heel veel plezier te hebben.

Wat maakt ons uniek? Onze toewijding aan diepgaande en eerlijke spelrecensies, spannende unboxings, praktische speeltips en strategieën, en exclusieve specials.

🎲 Connecteer met ons op Sociale Media! 🌐

🎥 YouTube: Abonneer je op ons YouTube-kanaal voor boeiende recensies, unboxings en speelsessies.

📸 Instagram: Laat je inspireren door de foto's van onze bordspelmomenten op Instagram.

👍 Facebook: Volg onze pagina voor updates, discussies en leuke content.