
Doel van het spel
Met de held de sleutel opnemen en naar de uitgang - poort - gaan. Als er een monster is moet de held eerst het wapen ook opnemen.
Setup
Men kiest een uitdaging uit het boekje en zet de spelelementen in het rooster dat de kerker moet voorstellen.
Spelverloop
Het is de bedoeling dat onze held een parcours aflegt om op een efficiënte manier de sleutel - en als het monster aanwezig is, eerst het wapen - op te nemen en dan naar de uitgang te gaan. De uitdaging is pas voltooid als de held de sleutel heeft, en als zijn aangezicht gericht is op de poort.
De held moet zich wel aan enkele bewegingsregels houden. Hij kan namelijk enkel 'rollen' van de ene plaats naar de andere en dit op orthogonale wijze. Wanneer hij op zijn schild landt, kan hij ook 360° draaien en op die manier zijn oriëntatie wijzigen. Deze beweging kan wel geblokkeerd worden door andere spelelementen, dus waar of wanneer je draait is cruciaal. De sleutel moet opgenomen worden met de onderkant van de held. Deze blijft door middel van magnetisme hangen en ontgrendelt ook de poort. Als de held de sleutel heeft kan hij wel niet meer over de kristallen bewegen.
Wanneer de held tegen het monster vecht, moet hij eerst het wapen nemen. Dit wordt uitgerust op het zijvlak van de held tegenoverstaand aan het schild. Wanneer het wapen opgenomen wordt, verwijderen we het monster uit het spel.
De poort gaat pas open wanneer de held de sleutel heeft, rechtop staat en gericht is naar de uitgang of poort. Wanneer de poort ontgrendeld is, is de uitdaging voltooid.
Materialen
SmartGames heeft er ondertussen een kenmerk van gemaakt dat alle materialen zeer kwalitatief zijn. Vooral deze Break-Out blinkt daarin uit. Alle componenten zijn gemaakt uit harde plastic, en het gegeven dat de held verschillende eigenschappen heeft voor de verschillende zijvlakken - draaien, wapen opnemen, sleutel opnemen - is leuk.
Conclusie / Onze Mening
Wanneer je denkt alles al gezien te hebben van het SmartGames concept, komt er occasioneel iets op de markt, dat een grotere allure heeft dan enkel een puzzel te moeten oplossen. Met deze Break-Out krijg je als het ware puzzel voorgeschoteld, handig verpakt in een avontuur. De held moet zo efficiënt mogelijk met zijn bewegingen omgaan en ervoor zorgen dat hij een sleutel vindt en eventueel een monster verslaat, meer heroïsch wordt het niet!
Overzicht
Speelduur | Vanaf 5 minuten |
Aantal Spelers | Eén speler |
Moeilijkheidsgraad | Makkelijk tot zeer moeilijk |
Voor wie? | Vanaf 10 jaar |
Wij danken SmartGames voor het ontvangen van een reviewexemplaar.
Onze mening is subjectief en op geen enkele wijze beïnvloed.