
Doel van het spel
Doorheen het spel zoveel mogelijk overwinningspunten winnen en zo weinig mogelijk verliezen. De winnaar is de speler met de meeste overwinningspunten.
Setup
Het spelbord wordt in het midden van de tafel gelegd. Iedere speler kiest een lanceringsplatform en plaatst een aantal ruimteschepen in die kleur erop, in functie van het aantal spelers. Met twee spelers plaats je er 9, met drie plaats je er 7, en met vier plaats je er 5. Daarna plaatst iedere speler één schijf op veld 3 van het scorespoor, één schijf op veld 1 van de Skip HUD en één schip in het Lost Ship gebied.
Alle missiekaarten worden geschud en iedere speler ontvangt er drie, waarvan die er twee kiest. De niet-gekozen missie gaat terug naar de stapel missiekaarten.
Alert en Warning kaarten worden gescheiden, apart geschud en gedekt op de overeenkomstige velden geplaatst. Van beide stapels wordt er één kaart open gelegd. Een startspeler wordt gekozen. De beurten gaan in wijzerzin. De derde speler mag zijn schijf op veld 3 plaatsen van de Skip HUD en de vierde speler op veld 2.
Spelverloop
De actieve speler mag één of meer actiekaarten - Alert en Warning - kaarten spelen in het begin van zijn beurt. Daarna kiest de speler één van de volgende acties: een ruimteschip op de buitenste ring plaatsen, of een ruimteschip dat er al stond dichter naar het wormgat - midden van het bord - schuiven. Hierbij moet je rekening houden met volgende regels:
- Ruimteschepen vliegen van buiten naar binnen;
- Ruimteschepen kunnen nooit op elkaar staan;
- Een zet doen is verplicht: je mag niet passen. Je mag wel via een gestippelde route naar een andere zone vliegen;
- Als je geen zet kan doen, moet je passen met de Skip-actie.
Wanneer je een Skip-actie moet uitvoeren, plaats je je marker één veld verder. Hierdoor kunnen er bepaalde acties vrijgespeeld worden.
- Kom je op veld 1, dan wissel je een ruimteschip van plaats met een ruimteschip voor jou;
- Op veld 2 gebeurt er niets;
- Op veld 3 activeer je Warp. Je zet dan je ruimteschip rechtop en in één van je latere beurten mag je twee velden naar voor gaan.
Wanneer je door het wormgat gaat, gaat het ruimteschip terug in de doos en kiest de speler een openliggende actiekaart. Deze wordt niet aangevuld, tenzij ze beide uit het spel zijn.
Het is de bedoeling om al je schepen door het wormgat te krijgen, maar je hebt een schip dat verloren gevlogen is - in de Lost Ship sectie. Wanneer een speler een schip heeft in alle drie de vliegzones, mag de speler zijn Lost Ship plaatsen in een veld op de buitenste ring.
Doorheen het spel kan je je gekozen missies volbrengen en scoor je hiermee overwinningspunten. Wanneer je de missie hebt behaald, toon je dit aan je medespelers en pas je het scorespoor aan. Actiekaarten zorgen - uiteraard - voor een actie. Je scoort hiermee vooral minpunten, maar als je ze op het einde van het spel nog op handen hebt, tellen ze meestal mee voor nog meer minpunten. Je kan deze minpunten herkennen aan het symbool - een gewone pijl als je de kaart speelt, een pijl met een streepje ernaast duidt de minpunten aan die je zou hebben als je de kaart nog op handen hebt op het einde van het spel.
Het doel van de spelers bestaat erin om al de schepen door het wormgat te krijgen. De speler die hier het eerst in slaagt plaatst het laatste ruimteschip bovenaan in het scoregebied van het Last Ship. De daaropvolgende speler plaatst dit op het volgende veld. Het spel eindigt direct wanneer de voorlaatste speler zijn laatste schip door het wormgat is gevlogen. De laatste speler scoort wel nog de overwinningspunten, behalve als je de vierde speler zou zijn.
De score wordt doorheen het spel bijgehouden, zoals de behaalde missies en het spelen van de actiekaarten. Op het einde krijgen de spelers de punten van het Last Ship gebied en de minpunten van de actiekaarten nog op handen. Als er nog missies zijn die je wel behaalt hebt, maar niet gescoord, kan je deze punten er nu nog bijtellen. De speler met de meeste punten wint het spel!
Materialen
We krijgen bij Andromeda Escape een kartonnen speelbord en een aantal kaarten met daarbij een hele hoop kleurrijke houten componenten, alle van degelijke kwaliteit. Wie Zapp'Em heeft gespeeld herkent al vrij vlot waar de artwork, en zelfs de stijl van het regelboek vandaan komt.
Conclusie / Onze Mening
Andromeda Escape is een soort race naar het wormgat, maar komt eerder over als een soort dammen met andere regels. De toevoeging van kaarten geeft het geheel een interessante twist. Je plaatst je spelelementen op tactische wijze om je missies te behalen, minpunten te vermijden, maar vooral om je tegenstander een hak te zetten. Af en toe is dat nodig, maar soms kan de tegenstander hier zijn voordeel uithalen. Het is dus opletten geblazen wanneer je deze zet uitvoert.
Andromeda Escape komt in een niet al te grote verpakking en is dus ideaal om mee te nemen naar het werk of familie. De instapdrempel is vrij laag, waardoor deze vrijwel bij elk publiek op tafel kan komen. In de spellenclub is deze leuk als afsluiter of voor even tussendoor. Je bent wel het best dat je speelt met meerdere spelers, want dan komt de chaos volledig tot zijn recht!
Overzicht
Speelduur | 20 tot 40 minuten |
Aantal Spelers | Twee tot vier spelers |
Moeilijkheidsgraad | Afhankelijk van de tegenstanders |
Voor wie? | Vanaf 8 jaar |
Wij danken Bad Rule Games voor het ontvangen van een reviewexemplaar.
Onze mening is subjectief en op geen enkele wijze beïnvloed.