Doel van het spel
In een duel en teamspel is er winst wanneer de pion(nen) eindigen op het '24 uur'-veld. Wie drie ronden kan winnen, wint het spel.
In een individueel spel scoren de spelers punten wanneer een speler terechtkomt op het '24 uur'-veld. De speler die als eerste 24 punten of meer scoort, is de winnaar.
Setup
Een groot deel van de setup wordt bewerkstelligd in functie van het aantal spelers:
- Met twee spelers hebben we een duel. Elke speler kiest twee speelstukken, degene die overblijft noemen we de 'doler'.
- Met drie spelers speelt iedereen individueel. Iedereen krijgt een speelstuk, de overgebleven pionnen noemen we 'dolers'.
- Met vier kan je in team spelen of individueel. Iedereen krijgt een speelstuk, de overgebleven pion noemen we 'doler'.
- Met vijf spelers speelt iedereen individueel. Iedereen krijgt een speelstuk.
- Met zes speel je in teams van twee. Elk team krijgt een speelstuk, de overgebleven pionnen noemen we 'dolers'.
De 12 tijdkaarten worden in een cirkel, zodat ze samen een klok voorstellen. Elke speler kiest een geestkaart in een kleur en neemt de bijhorende pion. Spelers in een een team zitten tegenover elkaar, steeds een tegenstander ertussen.
Alle speelstukken en dolers worden op '7 uur geplaatst'. De energiekaarten worden gedekt boven 24 uur geplaatst, de acht kaarten met speciale acties gedekt onder 1 uur. Elke speler ontvangt vijf willekeurige uurkaarten. De resterende kaarten dienen als trekstapel in het midden van de gevormde klok.
Een eerste speler wordt gekozen.
Spelverloop
De actieve speler speelt een uurkaart en legt deze open op de aflegstapel in het midden van de klok. De twee afgebeelde speelstukken worden verplaatst op de klok, in overeenstemming met het aantal afgebeelde stappen. De speler trekt een kaart van de trekstapel. Daarna is het de beurt aan de volgende speler in wijzerzin.
Wanneer een doler op of over 24 uur beweegt, ontvangt de speler een energiekaart. Als een speelstuk (dus van een speler, niet doler) op of over 1 uur beweegt, ontvangt de speler een speciale actiekaart. Een energiekaart telt mee voor de handkaartlimiet - die 5 is.
Wanneer je in de eerste stap een kaart speelt mag je zowel speciale actiekaarten als energiekaarten spelen.
In plaats van een uurkaart te spelen (dus je actie) kan je ook je geestvaardigheid gebruiken. Hiermee kan je één tot vijf kaarten afleggen en opnieuw trekken van de trekstapel. Je beurt eindigt onmiddellijk met deze actie. Je geestkaart wordt dan omgedraaid. Je mag deze terug omdraaien naar de actieve kant als je een speelstuk (ook van iemand anders) verplaatst op 5/17, 6/18, 7/19 uur.
In een teamspel eindigt de ronde wanneer beide speelstukken, niet desnoods tegelijkertijd, 24 uur bereiken. Het team wint dan de ronde. Met zes spelers is er uiteraard één speelstuk per team. Als de trekstapel leeg is en alle handkaarten zijn gespeeld, wint het team dat het dichtst bij 24 uur staat. Er start dan een nieuwe ronde. Alle energiekaarten en speciale actiekaarten worden geschud. Er worden nieuwe uurkaarten uitgedeeld en een nieuwe trekstapel gevormd. Het team dat drie ronden wint, wint het spel.
In een individueel spel eindigt het spel wanneer de pion van een speler, dus niet doler, eindigt op 24 uur. De pion die het verst staat in tegenwijzerzin, zelfs als het een doler is, start met 0 punten. Elke verdere positie is steeds één punt extra waard. Eindigt een speler op zo'n positie, dan ontvangt de speler deze overeenkomstige punten. De speler die eindigt op de kaart met '24 uur' ontvangt de meeste punten (tussen 1 en 11). Als de trekstapel leeg is en alle handkaarten zijn gespeeld, wint de speler dat het dichtst bij 24 uur staat. Er start dan een nieuwe ronde. Alle energiekaarten en speciale actiekaarten worden geschud. Er worden nieuwe uurkaarten uitgedeeld en een nieuwe trekstapel gevormd. Wanneer een speler 24 of meer punten behaalt, eindigt het spel.
Materialen
24/7 Rally bestaat voornamelijk uit kaarten van standaardformaat en -kwaliteit. De twaalf tijdkaarten en de uurkaarten zijn verdeeld in twee delen, wat duidelijk wordt aangeduid. Daarnaast zijn er vijf houten pionnen, elk in een spelerskleur en met een eigen icoon. De illustraties op de kaarten zijn erg mooi: ze hebben een levendige, dromerige sfeer die perfect past bij de setting van het spel.
Conclusie / Onze Mening
24/7 Rally is een origineel kaartspel met een sterk concept en een aantrekkelijke vormgeving. Het idee om de speelkaarten te rangschikken in een klokvorm is goed bedacht en zorgt voor een duidelijke thematische link met het tijdsaspect in het spel. Ook de kaarten die in twee delen zijn opgedeeld, vinden we een creatieve en verfrissende vondst. Het materiaal ziet er mooi uit, met levendige illustraties die een dromerige sfeer oproepen en goed aansluiten bij het thema.
Toch liep niet alles even vlot tijdens onze eerste speelsessies. Het regelboek is nog wat onduidelijk op dit moment, waardoor we vragen moesten stellen aan de auteur om het spel correct te spelen. Gelukkig weten we dat in een volgende versie het regelboek zal worden aangepast, wat het spel zeker toegankelijker zal maken.
Daarnaast merkten we dat de gameplay vrij sterk verschilt afhankelijk van het aantal spelers. De manier waarop de spelmodi veranderen - van duel tot team of individueel spel - zorgt voor heel wat variatie.
24/7 Rally is een spel met een origineel en mooi uitgewerkt concept. Mits nog enkele kleine aanpassingen aan het regelboek komt dit spel beter tot zijn recht als een heus familie- of partyspel.
Overzicht
| Speelduur | 15 -30 minuten |
| Aantal Spelers | 2 - 6 spelers |
| Moeilijkheidsgraad | Gemakkelijk |
| Voor wie? | Vanaf 10 jaar |
Wij danken Madilo Games voor het ontvangen van een reviewexemplaar.
Onze mening is subjectief en op geen enkele wijze beïnvloed.