
Doel van het spel
Samen alle vertalingen van het Necronomicon achterhalen en dan de Great Old One verslaan. Je wint of verliest als team.
Setup
Het Wheel of Madness wordt in het midden van de tafel gelegd. De vijf dorpskaarten worden rond het wiel geplaatst, zodat de korte zijde ermee grenst.
Kies een Great Old One tegen wie jullie zullen strijden. De speelmat van die Old One wordt genomen en in de buurt geplaatst. Het krachttoken wordt genomen en op het startveld geplaatst van die mat.
Iedere speler kiest een personage, diens bijhorende speelmat en meeple, en een hersenfiche. Dit fiche wordt geplaatst onderaan het 'Delirium Track'.
De Necronomiconmat wordt onder de speelmat van de Great Old One. De paginafiches worden naast deze mat geplaatst. De paginakaarten worden geschud en vormen een gedekte trekstapel. De trekstapel wordt in de buurt van de spelers gelegd. Er worden vijf kaarten getrokken en naast de dorpskaarten geplaatst.
De Shambler mat wordt genomen en de 15 fiches worden op deze mat geplaatst, bij de desbetreffende kleur. De Discard mat wordt onder de Shambler mat geplaatst. De dobbelstenen worden in de buurt van de spelers geplaatst.
De wijzer van het Wheel of Madness wordt gedraaid. Wanneer men draait met de wijzer moet de wijzer één keer volledig rond gaan. Plaats de fiche van de GOO in de midden van de dorpskaart waar de wijzer eindigt en draai de paginakaart hier open. De voorkant is de kant met nog een extra pijltje aan. Wanneer de wijzer zou stoppen op een scheidingslijn, volg je dit ander klein wijzertje.
De wijzer wordt een aantal maal opnieuw gedraaid, gelijk aan het aantal spelers. Kijk nu naar de achterzijde - de tentakelkant - van de wijzer en plaats één shambler in de kleur waar de achterzijde naar wijst, op het overeenkomstige veld op de dorpskaart.
De wijzer wordt opnieuw gedraaid voor elke meeple van de spelers. Die meeples komen in het midden van de dorpskaart te staan.
Daarna gaan we tentakels in de trekzak doen. Drie Eldritch - zwarte - en negen van elke kleur (blauw, rood, groen). Er worden er drie van elke kleur (RGB) op de Discard mat gelegd. Er worden op elke dorpskaart drie zwarte tentakels geplaatst, op de overeenkomstige velden. De resterende worden boven de mat van de GOO geplaatst. Er worden een aantal chaos tentakels - paars - geplaatst:
- Solo en twee spelers: twee chaos tentakels op elke spelersmat op het chaosspoor;
- Drie spelers: één chaos tentakel op elke spelersmat op het chaosspoor;
- Vier spelers: vier chaos tentakels op de Discard mat.
Er worden 10 chaostentakels op de Necronomicon mat geplaatst, op de overeenkomstige velden. De overige drie worden in de algemene voorraad geplaatst boven de mat van de GOO.
Op elke dorpskaart worden nu twee tentakels getrokken uit de trekzak en geplaatst op het meest linkse overeenkomstige gebied. Als je een Eldritch zou trekken - zwart - stop je die gewoon terug in de zak en trek je opnieuw.
Een eerste speler wordt gekozen. Die speler voert zijn beurt uit, en dan is het aan de volgende speler in wijzerzin. Het spel eindigt in een nederlaag, of overwinning.
Spelverloop
Het spel verloopt in twee fasen. De eerste moet volledig afgerond zijn vooraleer men overgaat naar de volgende. In de eerste fase van het spel moet je de pagina's van het Necronomicon verzamelen. Eens dat gebeurd is, kan je overgaan naar de tweede fase. In deze tweede fase moet je de portalen sluiten waardoor de GOO kan komen.
Een spelersbeurt verloopt altijd in twee delen. Eerst en vooral moet die draaien aan de wijzer van de Wheel of Madness, en de effecten worden eerst afgehandeld. In het tweede deel moet de speler zijn acties uitvoeren.
In de eerste fase draait de actieve speler met de wijzer van de Wheel of Madness. Je bekijkt eerst de voorzijde van de wijzer en deze kan wijzen naar verschillende acties:
- Een tentakel van de shambler mat naar de discard mat verplaatsen;
- Een chaos tentakel van de algemene voorraad naar de discard mat verplaatsen;
- Een kracht van de GOO activeren;
- Eén extra tentakel trekken in het volgende deel.
Er wordt een aantal tentakels uit de trekzak genomen. Dit aantal komt overeen met de tracker op de mat van de GOO.
- Bij het trekken van een zwarte tentakel gaat deze naar het energiespoor van de GOO. Wanneer hier nog een tentakel zou bij moeten, maar het spoor is al vol, dan wordt deze vervloekt. Alle tentakels op het energiespoor, degene die net getrokken is, en alle tentakels op de discard mat worden in de trekzak gestopt. De kracht van de GOO gaat nu eentje vooruit. Als deze fiche op het laatste veld komt van het spoor, verliezen de spelers.
- Bij het trekken van een paarse chaostentakel wordt deze op jouw spelersmat geplaatst. Wanneer dit al vol zou zijn, wordt dit vervloekt. Alle chaostentakels gaan terug naar de algemene voorraad. Deze tentakels dienen als joker, dus deze straf is al voldoende.
- Een madness-tentakel. Leg deze tentakel in het meest linkse veld in het overeenkomstige gebied op de dorpskaart waar de voorzijde van de wijzer naar wijst. Wanneer je die niet kan plaatsen, wordt dit vervloekt. Alle tentakels van dit spoor en degene die je net getrokken hebt komen op het onderste deel van de shambler mat in de overeenkomstige kleur. Daarna wordt de kracht van de GOO geactiveerd, volgens de overeenkomstige kleur.
Daarna komt er een shambler in het speelgebied. Kijk naar de achterzijde van de wijzer, dus de tentakelkant en kijk naar welke kleur die wijst. Er komt een shambler van die kleur op de dorpskaart. Wanneer je hem niet kan plaatsen, wordt dit vervloekt. Alle shamblers worden van het spoor genomen en op de shambler mat geplaatst, in de overeenkomstige kleurgebieden. Dan wordt de zwarte tentakel op de discard mat geplaatst en komt er eentje van de algemene voorraad op de net lege locatie. Wanneer er geen meer zijn in de algemene voorraad, wordt dit veld gewoon leeg gelaten.
Als laatste wordt de GOO geplaatst op de dorpskaart waar een shambler werd geplaatst.
Daarna is het tijd aan de spelers om hun acties uit te voeren. De actieve speler mag drie acties uitvoeren. Hoe dikwijls een speler een bepaalde actie - zoals bewegen - mag uitvoeren, is afhankelijk van het aantal tentakels die heeft op zijn spelersbord, voor die categorie. Je mag ook dezelfde actie meer dan één keer uitvoeren.
Bij het bewegen mag een speler zijn fiche op verschillende dorpskaarten plaatsen. Heeft die geen blauwe tentakel op zijn bord, dan mag de speler één dorp verder bewegen, met één tentakel mag die er twee bewegen, en met twee tentakels mag die drie dorpen verder bewegen. Je mag niet door een dorp bewegen, of eindigen op de locatie, waar zich de GOO bevindt. Wanneer je start in de locatie met de GOO, dan is jouw eerste actie verplicht een beweegactie. Wanneer je eindigt op een dorpskaart met een gedekte paginakaart, dan mag die open gelegd worden. Wanneer je eindigt op een dorpskaart met shamblers, dan moeten er tentakels getrokken worden, zoveel er shamblers zijn op die locatie. Die tentakels komen op jouw spelersmat terecht. Zwarte tentakels gaan naar de mat van de GOO. Het kan zijn dat je hierdoor ook vervloekt raakt. Dan komen alle tentakels van die soort op de shambler mat en gaat je hersentoken eentje naar boven op het waanzinspoor.
Als tweede actie kan je tentakels verzamelen van de dorpskaart. Heb je geen groene tentakels, dan krijg je er één, heb je één groene tentakel, dan verzamel je er twee, en heb je twee groene tentakels, dan verzamel je er drie.
Je kan ook de shamblers van een dorpskaart verbannen. Je rolt één dobbelsteen per aanwezige shambler. De hoogste waarde (0, 1 of 2) wordt hieruit gekozen. Dit is het aantal tentakels dat je moet spenderen om de shambler te verbannen. De kleur van de gespendeerde tentakels moet overeenkomen met de shambler die verbannen wordt - dit kan dus ook '0' zijn - en de gespendeerde tentakels komen op de discard mat. Als er paarse tentakels zijn gebruikt voor de verbanning gaan deze naar de algemene voorraad. De shambler komt dan op de shambler mat en er worden een aantal tentakels van de shambler mat naar de discard mat verplaatst, in overeenstemming met de kleur van de verbande shambler. Als de speler geen rode tentakels had in het begin van de verbanning, dan zijn dit er één, als hij één rode tentakel had, dan zijn dit er twee, en als hij twee rode tentakels had, dan zijn dit er drie.
Als vierde actie kan je ook de actie uitvoeren die op het dorp staat. Elke kaart heeft een andere actie.
Je kan ook een pagina vertalen van het Necronomicon. Wanneer je fiche op een dorpskaart staat en de pagina ligt open, dan kan je een aantal tentakels spenderen om de pagina te vertalen. De nodige tentakels staan op de kaart afgebeeld. Je neemt dan ook paginafiches en je legt deze op het meeste linkse veld van het overeenkomstige spoor. Wanneer een rij of kolom vol is, dan mag de paarse tentakel, overeenkomstig met rij of kolom op de discard mat geplaatst worden. De paginakaart komt in het spelersgebied terecht en zal nodig zijn voor de volgende fase van het spel. Er wordt een nieuwe paginakaart gedekt naast de dorpskaart gelegd. Als het Necronomicon volledig vertaald is, wordt de mat van de GOO omgedraaid en de krachtfiche in het begin van het spoor geplaatst. Alle tentakels van de discard mat en op het energiespoor van de GOO gaan dan in de trekzak.
De zesde beschikbare actie kan je pas uitvoeren in de tweede fase van het spel, wanneer de kaart van de GOO is omgedraaid omdat alle pagina's van het Necronomicon zijn vertaald. Dit is het sluiten van een portaal. Spelers mogen nu doorheen de GOO bewegen en eindigen op die locatie. Om een portaal te sluiten moet je op de locatie van de GOO zijn en minstens één tentakel hebben van de poort die je wil sluiten. Om een portaal te sluiten moet je volgende stappen doorlopen:
- Je kiest eerst één van de zes portalen die je wil sluiten.
- Je rolt met een aantal dobbelstenen overeenkomstig het aantal verzamelde runen die een speler heeft. Die runen staan op de vertaalde pagina's van het Necronomicon. Je rolt met een maximum van drie dobbelstenen.
- Het aantal tentakels wordt opgeteld. Als dat aantal groter of gelijk is aan de afgebeelde waarde, dan heb je het portaal gesloten. Dan neem je een tentakel van die kleur van je spelersmat, en die leg je op het gesloten portaal.
- Wanneer beide portalen gesloten zijn, dan heb je een kleur gesloten. De kracht van de GOO in die kleur wordt niet meer geactiveerd. Alle tentakels van die kleur gaan ook van de shambler mat en gaan naar de discard mat.
Elk personage heeft ook nog een speciale vaardigheid. Wanneer die geactiveerd wordt, telt die niet mee als een actie.
Wanneer de beurt ten einde is, wordt de trekzak doorgegeven aan de volgende speler in wijzerzin.
De spelers winnen het spel als zij erin slagen alle zes portalen te sluiten.
De spelers verliezen het spel als:
- De krachtfiche van de GOO het einde van het spoor bereikt;
- Er geen shamblers meer zijn op de shambler mat;
- Een speler zijn hersenfiche volledig bovenaan komt op het spoor.
Solomodus
Tiny Epic Cthulhu kan je ook alleen spelen. Hiervoor ga je voornamelijk de setup gebruiken voor twee spelers en heb je een hoofdspeler en een assistent. De beurten en beschikbare acties zijn grotendeels hetzelfde, maar de assistent verzamelt net wat anders en kan ook items doorgeven. Dit staat allemaal grondig uitgelegd in het regelboek.
Cult of Chaos
Wil je nog wat meer van alles, dan heb je nog deze uitbreiding. Die zorgt er niet alleen voor dat er nieuwe GOO's zijn, maar er zijn ook nieuwe onderzoekers, en er wordt een nieuw type vijand geintroduceerd: de cultisten. Deze willen de onderzoekers verhinderen de pagina's te vertalen en zorgen voor kleine wijzigingen wat betreft de bestaande acties en voegt er eentje toe: het uitschakelen van zo'n volger. Er is nu ook een nieuwe verliesconditie: wanneer de 10 volgers op het speelgebied staan, verliezen de spelers ook het spel.
Materialen
De materialen bestaan uit een hele hoop houten fiches, grote kaarten van XXL grootte en minikaarten die de pagina's voorstellen. Daarnaast hebben we ook nog the Wheel of Madness dat bestaat uit dik karton en waar je een pastic 'pijl' op moet bevestigen. Alles is zeer sfeervol en thematisch en van stevige kwaliteit. Een nadeel van dit spelletje is dat als je het eenmaal uitpakt, het weer moeilijk in het doosje krijgt. Het spel sleeven en passend in het doosje krijgen wordt een heuse uitdaging - al zijn er wel 3D geprinte oplossingen te vinden.
Conclusie / Onze Mening
In Tiny Epic Cthulhu is een groot deel van de setup en gameplay gerandomiseerd, en daar ben je voor, of net niet. Je moet samen met je vrienden ervoor zorgen dat je de objectieven behaalt - vertalen van pagina's en het sluiten van poorten - zonder dat je er onder door gaat qua madness, of van hoeveelheid vijanden op een dorpskaart, of tentakels, en dergelijke meer en veeleer duiken die hindernissen ad random op. De dobbelstenen zijn ook onderdeel van het willekeurige gedeelte en dat zorgt ervoor dat je deze Cthulhu-game moet winnen met zowel strategie als een dosis geluk.
Het spel de eerste keer spelen was een heuse sinecure. Er zijn veel stappen, onderverdeeld in kleinere stappen en je zal het spel meermaals moeten spelen als je in de flow komt. Gelukkig zijn er vele onderzoekers en Great Old Ones zodat je elke spel iet of wat verschillend kan maken, zeker als je de uitbreiding ook voor handen hebt. Fans van Cthulhu games - waaronder bijvoorbeeld Death May Die - zullen zeker de schijnbaar willekeurige gebeurtenissen herkennen.
Overzicht
Speelduur | 30-45 minuten |
Aantal Spelers | 2-4 spelers |
Moeilijkheidsgraad | Gemiddeld |
Voor wie? | Vanaf 14 jaar |
Wij danken Gamelyn Games / Tycoon Games voor het ontvangen van een reviewexemplaar.
Onze mening is subjectief en op geen enkele wijze beïnvloed.