The Last Of Us: Escape the Dark

Overleef dag na dag in een genadeloze wereld, trotseer geïnfecteerden en wanhoop, en ontdek of samenwerking, offers en een beetje geluk genoeg zijn om Jacksonville levend te bereiken.

Doel van het spel

Samen voortgang maken en Jacksonville bereiken om het daar op te nemen tegen de baas.

Setup

Het speelbord komt in het midden van de tafel. De itemkaarten worden geschud en op de overeenkomstige plaatst gezet. De stapels kaarten met de crafted items, upgraded items en special ability worden geplaatst op de overeenkomstige plaatsen. Het witte schijfje wordt op '1' geplaatst op de kalender en het zwarte schijfje op 'X'.

De baaskaarten worden geschud en er wordt er eentje van op Jacksonville geplaatst. De andere twee gaan terug in de doos. De 'Location Clear' kaarten worden geschud en er wordt er eentje op elk van de vijf locaties geplaatst. Per locatie worden de kaarten genomen, geschud en er worden er vier van op de 'Location Clear' kaart gelegd. De andere kaarten - drie per locatie - gaan terug in de doos. De kampeerkaarten worden geschud en er wordt er eentje aan elke locatie gelegd. 

De QZ kaarten, overeenkomstig met het aantal spelers, worden geschud en er wordt er eentje geplaatst East en West. De 'Stashed Items' 1 en 2 worden afzonderlijk geschud. Van elk van deze stapels gaat er één kaart ongezien terug in de doos. Dan komen er in Downtown, Suburbs en Sewers vier dan de stapel met '1', op de locatie van de University en Lakeside komen er vier van type '2'.

De baasfiches worden gedekt in de buurt van het bord geplaatst. Er worden threat-tokens verdeeld - drie op Downtown en Suburbs, twee op Sewers en eentje op Lakeside en University.

Elke speler kiest één van de personages en neemt het overeenkomstige bord en dobbelsteen. Er worden markers gelegd op '14' health, en op alle plaatsen van het 'Character Flaw'-spoor. De tokens van de gekozen personages worden genomen en op de QZ zone geplaatst onderaan het bord.

In functie van het aantal spelers worden een aantal startwapens genomen en verdeeld. Met 2-3 spelers nemen we één revolver, één pistool en twee planken. Met 4-5 spelers worden alle startwapens genomen. De wapens worden in de correcte sloten gelegd - Ranged of Melee. Krijgt een speler een afstandswapen, dan zet die markeerders erboven zoveel als de capaciteit aangeeft. Bij een meleewapen worden er markeerders geplaatst zoveel als de durability.

Op de dobbelsteen staan verschillende kernwoorden - Might, Cunning, Wisdom en Crit. Soms staan er op een zijde ook twee symbolen, voor zowel gevechten als testen gelden die beide symbolen. Een critical hit is automatisch dat wat men moest werpen en bij een aanval van de vijand wordt deze ook geblokkeerd.

Bij het 'Character Flaw' spoor staan er verschillende acties en pijlen. Je moet eerst de bovenste actie uitvoeren om de markeerder te kunnen wegnemen en zodoende de actie daaronder te doen. Je mag uiteraard de onderste acties uitvoeren, maar als die daarboven nog niet gedaan is, mag er geen marker weggenomen worden. Als alle markers weg zijn, mag de speler een special ability kiezen. Hij neemt dan de stapel kaarten en kiest er één en legt daarna de stapel terug.

Men kan ook items meenemen op het spelersbord. Dit moeten dan kaarten zijn met het kernwoord 'item' - dus geen wapens of munitie. Wanneer men hetzelfde voorwerp meerdere keren heeft, mogen deze op elkaar gestapeld worden. Krijg je een voorwerp, maar kan je het niet meer plaatsen, dan mag je een andere kaart gebruiken om zo plaats te maken, je mag de kaart aan een andere speler op dezelfde locatie geven, je mag de kaart direct gebruiken, of je mag hem direct op de aflegstapel leggen.

Spelverloop

Bij de start van het spel is er steeds een prelude. De kaarten van de QZ worden omgedraaid en de spelers kiezen één van de kaarten en gaan ook die kant uit naar die locatie. De bonussen worden genomen en verdeeld onder de spelers. De negatieve effecten krijgen de spelers individueel. Wanneer je 'Intel' zou krijgen betekent dit dat de bovenste kaart bij een locatie omgedraaid wordt. Veel van deze kaarten hebben negatieve effecten en op die manier kan je ze vermijden. Je kan ook een kostbaar item omdraaien, dus kan je gerichter naar iets toe werken. Nadat men de fiches op één van de onderste locaties heeft geplaatst, wordt de kampeerplek omgedraaid. De QZ kaarten gaan uit het spel en dag 1 kan van start gaan.

Elke dag bestaat uit twee onderdelen. Eerst en vooral mogen de overlevenden zich verplaatsen naar andere locaties die toegankelijk zijn voor hen. Je herkent die locaties omdat die verbonden zijn met een dun lijntje. Soms zal je bedreigingen, gemanifesteerd door threat tokens, moeten verwijderen vooraleer je toegang krijgt tot bepaalde locaties. Als men naar een locatie reist waar de kampeerplek nog niet omgedraaid is, mag je die nu omdraaien. Nadat alle personages gereisd hebben - niet noodzakelijk iedereen - gaat de actiefase van start.

Tijdens de actiefase kunnen de spelers kiezen tussen twee beschikbare acties. Zij kunnen de kampeerplek gebruiken. Ze draaien hun personagefiche om naar de donkere kant om aan te geven dat zij hun actie hebben uitgevoerd en kiezen één van de afgebeelde effecten. Na het uitvoeren van het effect wordt hierop een fiche geplaatst om aan te geven dat dat effect al gebruikt is. Als een speler dat doet, is dat ook het enige dat die zal doen tijdens die ronde.

Daarnaast kunnen de spelers de locatie exploreren. Van de personages die op pad gaan moet er een leider gekozen worden. Deze speler draait de locatiekaart om en leest de flavor. Soms slaat het kernwoord 'you' dan enkel op de leider. Daarna wordt het effect toegepast dat vermeld staat op de kaart. Meestal leidt dit tot een gevecht. Na het uitvoeren van het effect zal je meestal een 'search' kunnen uitvoeren. Je mag dan twee van de vier beschikbare acties kiezen, en eenzelfde actie meermaals:

  • Intel verkrijgen: je draait de stashed item kaart om van eender welke locatie. Indien een voorwerp, blijft dat liggen, als het een eventkaart is, wordt het 'on reveal' effect toegepast.
  • Raid stash: je neemt de bovenste kaart, die open ligt, van de 'stashed item' stapel van de locatie waarop je staat.
  • Draw blind: een speler op die locatie draait een gedekte kaart van de stapel om. Een voorwerp wordt in de inventaris van een speler geplaatst. Indien een event, wordt het 'When drawn' effect toegepast.
  • Scavenge: er wordt een kaart genomen van de item-stapel en in de inventaris van een speler op die locatie geplaatst.

Je kan er voor kiezen om een dag te verliezen. Je mag dan nogmaals twee van de bovenvermelde acties uitvoeren. Dan moet je de 'Infected' fiche - zwart - op de kalender één veld naar links zetten. Soms moet je ook baasfiches plaatsen. Je laat deze gedekt liggen en plaatst deze op de velden van de baaslocatie.

Het is niet noodzakelijk, maar je kan alle locatiekaarten wegspelen en dan krijg je een bonus voor het veiligstellen van die locatie. Je volgt dan de aangegeven stappen.

Er zijn ook gratis acties die men kan uitvoeren voor of na de dagelijkse actie - kamperen of exploreren. Je kan ruilen met een andere speler op die locatie, je kan items combineren en iets maken (dan ga je door de craft stapel), je kan een melee wapen upgraden en het wapen krijgt dan zijn volledige duurzaamheid terug, men kan herladen, hiervoor moet je munitiekaarten spelen en krijgt men één kubus per gespeelde kaart en je kan ook een item gebruiken om bijvoorbeeld meer levenspunten te krijgen.

Wanneer alle spelers hun actie hebben uitgevoerd gaat de dag verder en schuift het witte schijfje op de kalender één veld naar rechts. Alle spelers draaien hun personagefiche weer om naar de witte zijde en een nieuwe dag kan beginnen. Als het witte schijfje op een locatie komt met een uitroepteken, dan moet er een threatfiche geplaatst worden op elke locatie, tenzij dat spoor al vol ligt, of als die locatie is veilig gesteld.

Tijdens het spel zal je dikwijls in gevechten verzeild geraken. Hier kan je eventueel luisteren, sluipen, en dan uiteindelijk beginnen vechten. Je stelt eerst de zwarte dobbelstenen samen zoals ze afgebeeld staan op de locatiekaart. Elke keer er een uitroepteken staat, staat dit voor het aantal threatfiches. Zoveel dobbelstenen worden genomen en er wordt mee gerold. Daarnaast zijn er nog dobbelstenen met een icoontje op, en als men in groep vecht, vermenigvuldigd met het aantal spelers. Hetzelfde met eventuele dobbelstenen met een vraagteken, maar die moeten eerst nog gerold worden. Daarna worden alle dobbelstenen verzameld op de locatie.

Op sommige locaties kan men eerst optioneel een listen, en daarna een sneak ronde houden.

De spelers voeren de luisteractie één voor één uit. Hiervoor moet je de eigenschap 'Wisdom' rollen. De speler die luistert gooit met de personagedobbelsteen. Indien Wisdom gerold, mag de speler tot drie vijandelijke dobbelstenen op een andere zijde leggen. Indien Crit hetzelfde maar tot vijf dobbelstenen. Indien een ander icoon, moet de speler een zwarte dobbelsteen rollen en komt die bij de vijandelijke te liggen. Daarna mag een eventuele volgende speler die actie uitvoeren.

Nadien mogen de spelers ook rondsluipen. Hetzelfde stramien wordt gevolgd, maar nu moet 'Cunning' of Crit geworpen worden. Bij het gooien van het cunning symbool mag de speler een melee of afstandsaanval uitvoeren en blijft de speler ook onopgemerkt. Melee zal automatisch schade toebrengen, terwijl je voor een afstandsaanval een witte dobbelsteen moet rollen. Als men schade toebrengt mag men één dobbelsteen naar keuze verwijderen. Als men Crit rolt, doet men hetzelfde, maar nemen we één extra dobbelsteen weg. Als er een andere icoon wordt geworpen mislukt het sluipen en zijn alle spelers - ook degene die niet gerold hebben, of al succesvol hebben geslopen - ontdekt en krijgen ze schade gelijk aan de hoogste waarde vermeld op de locatiekaart. Na een sluipcheck uit te voeren mag een andere speler hetzelfde proberen, of mogen de spelers die al onopgemerkt waren nogmaals proberen.

Na deze twee optionele ronden begint het gevecht. Voor een melee aanval wordt gewoon met de personagedobbelsteen geworpen. Om een zwarte dobbelsteen te verwijderen moet het het icoon (of iconen) gerold worden door één of meer personages. Omgekeerd mag je ook als je twee icoontjes werpt deze toepassen op twee verschillende dobbelstenen. Gooi je een Crit, dan mag je eender welke dobbelsteen verwijderen. Het kan ook zijn dat je geen van de nodige iconen gooit, dan worden er geen dobbelstenen verwijderd. Je kan steeds melee aanvallen, zelfs als je geen wapen hebt van dat type. Heb je echter wel een wapen, dan mag je één markeerder van dat wapen terug in de algemene voorraad doen om een extra dobbelsteen te verwijderen. Wanneer echter de laatste markeerder weg is, is het wapen kapot en gaat de kaart op een aflegstapel.

Men kan ook schieten. Dan kijkt men naar de maximum fire rate en mag je tot zoveel witte dobbelstenen gooien. Elke keer je een vizier hebt gegooid, dan doe je schade gelijk aan de vermelding op de kaart. Hiervoor spendeer je ook munitie, dus zal je een markeerder moeten verwijderen. Soms kan je ook items gooien, je rolt dan ook met de witte dobbelsteen en verwijdert de kaart uit je inventaris. Men kan ook een wapen herladen, maar de voorwaarde is dat een andere speler ondertussen de vijanden aanvalt. Men verwijdert dan ook een munitiekaart en zet een markeerder bij op het spoor.

Na de aanval zullen de vijanden ook aanvallen. De spelers krijgen schade volgens de aanval die ze zelf hebben uitgevoerd. De spelers die een melee aanval hebben uitgevoerd krijgen de schade vermeld op de locatiekaart, tenzij ze een schild gerold hebben. Wanneer de spelers een afstandsaanval hebben uitgevoerd en de vijanden kunnen terugschieten, gooit de speler een zwarte dobbelsteen. Indien raak krijgt de speler de schade vermeld op de locatiekaart.

Men kan zich ook terugtrekken uit de aanval. Hiervoor moeten alle spelers het er over eens zijn. Het gevecht eindigt onmiddellijk. De dobbelstenen gaan terug in de voorraad, de personagefiches worden op hun donkere kant gedraaid en de locatiekaart blijft open liggen. Je mag dan geen threat fiche weg doen, of zoeken. Wanneer je het gevecht opnieuw zou aanvatten, moet je opnieuw alle dobbelstenen nemen.

Je kan het gevecht ook omzeilen. Het gevecht eindigt onmiddellijk en alle dobbelstenen gaan terug naar de voorraad. Er wordt een threat fiche van die locatie weg genomen. Alle spelers verliezen 2HP en de personagefiches worden op hun donkere kant gedraaid. Er wordt een dag verloren - zwart schijfje schuift één op naar links - en er wordt een baasfiche bij de baas geplaatst. Je mag de search actie niet uitvoeren.

De spelers winnen het spel wanneer zij de baas verslagen hebben in Jacksonville. De spelers verliezen het spel wanneer één speler zijn HP nul wordt, het witte en het zwarte schijfje op de kalender op elkaar komen te liggen, of wanneer de zesde fiche op de baaslocatie wordt geplaatst.

Materialen

De materialen van The Last of Us: Escape the Dark zijn indrukwekkend en dragen sterk bij aan de intense sfeer van het spel. Het spel beschikt over een zeer groot en stevig speelbord, volledig uitgevoerd in zwart-wit, met duidelijk aangeduide plaatsen voor kaarten, tokens en spelersfiches. Dankzij die overzichtelijke indeling blijft het speelverloop helder, zelfs wanneer het bord volledig is opgebouwd.

De spelersborden zijn eveneens in zwart-wit uitgevoerd en tonen gedetailleerde illustraties van de personages. Ze zijn dubbellaags, waardoor de kubussen netjes op hun plaats blijven liggen. Die kubussen zijn bovendien niet van hout of karton, maar van steen, wat het spel een luxueus karakter geeft. Ook het zwarte en witte schijfje dat op de kalender wordt geplaatst, zijn uit steen vervaardigd en sluit perfect aan bij de sobere, ruwe uitstraling van het spel.

Het spel bevat een groot aantal custom dobbelstenen in zwart en wit, die niet alleen functioneel zijn, maar ook visueel sterk bijdragen aan de thematische beleving. Elk personage heeft ook zijn eigen dobbelsteen met specifieke eigenschappen. De locatiekaarten zijn opvallend groot en van uitstekende kwaliteit, waardoor de illustraties volledig tot hun recht komen en het verhaal centraal blijft. De wapens en items zijn dan weer kaarten in mini-formaat.

De illustraties zijn volledig in zwart-wit gehouden en geven het spel een zeer eigen en herkenbare uitstraling. De personages zijn prachtig getekend in een ruwe, grafische stijl, net zoals de monsters en de omgevingen waarin je terechtkomt. Die artistieke keuze zorgt voor een duistere, beklemmende sfeer die perfect aansluit bij het verhaal en de wereld van The Last of Us.

Conclusie / Onze Mening

The Last of Us: Escape the Dark is in de eerste plaats een sterk thematische spelervaring, die vooral fans van de videogame- en tv-reeks zal aanspreken. Alles in dit spel ademt sfeer: van het grote zwart-witte speelbord, de ruwe illustratiestijl en de sobere iconografie. Het voelt minder aan als een klassiek bordspel en meer als een interactieve overlevingstocht door de wereld van The Last of Us.

Het spel focust volledig op samenwerking, waarbij spelers proberen om dag na dag te overleven, hun personages te ontwikkelen en uiteindelijk Jacksonville te bereiken om het daar tegen de baas op te nemen. Die weg ernaartoe is echter allesbehalve eenvoudig. Het spel is moeilijk en meedogenloos, en winnen is zeker geen vanzelfsprekendheid. Elke beslissing kan gevolgen hebben, en fouten - of gewoon pech - worden genadeloos afgestraft.

Geluk speelt een grote rol in Escape the Dark. Er wordt zeer veel met dobbelstenen gerold, zowel tijdens gevechten als bij sluipen en luisteren. Ook het verkrijgen van upgrades en nuttige items is sterk afhankelijk van wat de kaarten je voorschotelen. Dat past thematisch perfect bij de onvoorspelbare en harde wereld van The Last of Us, maar kan voor sommige spelers ook frustrerend aanvoelen.

Met meerdere spelers is het bovendien belangrijk dat er een zekere balans binnen de groep ontstaat. Niet elk personage groeit even snel of even efficiënt, en zonder overleg kan het gebeuren dat sommige spelers zich minder nuttig voelen. Positief is wel dat de combat netjes opschaalt met het aantal spelers, waardoor gevechten altijd spannend blijven. Tegelijk betekent dit ook dat je vaak met een grote hoeveelheid dobbelstenen aan het rollen bent.

Wat voor ons vooral blijft hangen, is dat The Last of Us: Escape the Dark geen spel is voor iedereen. Zoek je een strak gebalanceerd coöperatief spel met veel controle en weinig geluk, dan is dit wellicht niet de juiste keuze. Ben je daarentegen fan van The Last of Us, hou je van sfeer, narratieve keuzes en een onverbiddelijke uitdaging waarbij spanning belangrijker is dan efficiëntie, dan biedt dit spel een bijzonder intense ervaring.

The Last Of Us: Escape the Dark is een prachtig vormgegeven, thematisch zeer sterke coöperatieve game, die vooral tot zijn recht komt bij fans van de franchise en spelers die bereid zijn geluk en verhaal boven pure controle te plaatsen.

Overzicht

Speelduur60 - 120 minuten
Aantal Spelers1 - 5 spelers
Moeilijkheidsgraad Gemakkelijk
Voor wie?Vanaf 14 jaar; enkel door het thema

Wij danken Themeborne voor het ontvangen van een reviewexemplaar.
Onze mening is subjectief en op geen enkele wijze beïnvloed.

75 views
Over ons

Welkom bij Spellendreef - dé plek waar bordspellen tot leven komen! 🎲✨

Ben je gepassioneerd door strategie, dol op dobbelen, of gewoon gek op gezellige spelavonden met vrienden en familie? Dan ben je hier aan het juiste adres! Op ons kanaal dompelen we je onder in de magische wereld van bordspellen. Van de klassiekers die iedereen kent en liefheeft tot de nieuwste hits en verborgen juweeltjes die wachten om ontdekt te worden.

Bij Spellendreef geloven we dat bordspellen meer zijn dan alleen een tijdverdrijf; ze zijn een manier om te verbinden, te leren, en natuurlijk, heel veel plezier te hebben.

Wat maakt ons uniek? Onze toewijding aan diepgaande en eerlijke spelrecensies, spannende unboxings, praktische speeltips en strategieën, en exclusieve specials.

🎲 Connecteer met ons op Sociale Media! 🌐

🎥 YouTube: Abonneer je op ons YouTube-kanaal voor boeiende recensies, unboxings en speelsessies.

📸 Instagram: Laat je inspireren door de foto's van onze bordspelmomenten op Instagram.

👍 Facebook: Volg onze pagina voor updates, discussies en leuke content.